Tenis a dieta

Właściwy sposób odżywania jest bardzo ważny dla każdego sportowca. Nie inaczej jest w przypadku tenisisty.

Płyny
Podczas wysiłku fizycznego z organizmu wydostają się związki odpowiedzialne za jego prawidłowe funkcjonowanie oraz duże ilości wody. To prowadzi do zmniejszenia sprawności mięśni – czyli powoduje stratę energii. Niekontrolowany ubytek płynów to najkrótsza droga do odwodnienia, a nawet hipertermii.

Spożywanie napojów pozwala uzupełnić straty wody poniesione podczas wysiłku fizycznego, ale także przygotować do niego organizm. Napój tenisisty powinien zawierać węglowodany (cukry proste – glukozę i fruktozę), które odnowią zapasy glikogenu w wątrobie i mięśniach oraz pierwiastki (zwłaszcza sód i chlor), uzupełniające poziom elektrolitów.

Płyny należy wprowadzać do organizmu na dwie godziny przed wysiłkiem, a w trakcie meczu co kwadrans przyjmować po kilka łyków. Najlepiej wybrać napój izotoniczny, czyli taki, którego ciśnienie osmotyczne jest równe ciśnieniu osmotycznemu krwi.


Cukry proste i złożone

Każdy związek chemiczny odgrywa w organizmie określoną rolę. Podstawowym źródłem energii u człowieka są cukry. Magazynowany w wątrobie glikogen (wielocukier) rozkładany jest do glukozy (cukier prosty), a ta daje mięśniom siłę. Węglowodany znajdują się m.in. w fasoli, ryżu, owocach i pieczywie. Nie powinno ich zabraknąć w diecie osoby uprawiającej tenis.

Białka
Białka odgrywają kluczową rolę w budowaniu mięśni, dlatego są obowiązkowym elementem pożywienia sportowca po zakończonym wysiłku fizycznym. Niezbędną dawkę protein zawierają takie produkty jak jaja, twaróg, mięso drobiowe i wołowe, ryby. Należy przyjmować białka w mniejszej ilości niż cukry, bo to węglowodany mają pierwszeństwo w dostarczaniu organizmowi energii.

Tłuszcze
Tenisiści powinni unikać spożywania zbyt dużej ilości tłuszczów. Są one co prawda źródłem energii (o wiele większym niż białka), ale w nadmiarze powodują choroby układu krążenia i nadwagę. Wystarczy, jeżeli będą stanowiły 1/3 dziennego zapotrzebowania na energię.

Witaminy i mikroelementy
W diecie sportowca ważnym elementem są witaminy i mikroelementy. Witaminy nie dodadzą siły organizmowi, ale są niezbędne do prawidłowego przeprowadzania różnych procesów fizjologicznych w organizmie. Ich niedobór źle wpływa na sprawność fizyczną.

Mikroelementy, np. wapń, potas i sód, można znaleźć w produktach mlecznych, liściastych warzywach, soli kuchennej, owocach.

Praktyczne rady
Należy także jeść produkty pozwalające na szybkie dostarczenie organizmowi energii, np. lekkostrawne herbatniki. Popularne są również wysokoenergetyczne batony. Powinno się unikać produktów, których trawienie trwa długo i które dostarczają energię później niż zostaną spożyte.

Dieta tenisisty przewiduje też kilka ogólnych zasad:
– w ciągu dnia należy zjeść, co dwie–trzy godziny, sześć lekkich posiłków z obowiązkowym pożywnym śniadaniem;
– ostatni posiłek trzeba spożyć na około cztery godziny przed snem;
– dzienne zapotrzebowanie na wodę to przynajmniej osiem szklanek.

Warto też ustabilizować wagę i przyjmować tyle kalorii, ile sportowiec spala przez cały dzień. Odpowiednio ułożona dieta pomaga poprawić formę sportową, nie narażając przy tym organizmu na urazy i choroby.

Anna Wilma

42 komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.