Truchtać każdy może

Bieg to poza marszem najbardziej naturalna dla człowieka forma ruchu. Biegać może każdy, niezależnie od wyjściowego stanu kondycji, wieku i rodzaju usposobienia. Jogging jest to forma truchtu lub biegu w wolnym tempie. Głównym celem joggingu jest poprawa sprawności i wydolności fizycznej bez nadmiernego stresu związanego z wysiłkiem.

Można biegać samotnie lub z przyjaciółmi, alejkami osiedlowymi lub w parku, rano bądź o dowolnej porze dnia. Jeśli lekarz nie znajdzie kategorycznych przeciwwskazań wykluczających tę formę ruchu, to bieg jest idealny praktycznie dla każdego. Bieganie – jak każdy wysiłek o charakterze aerobowym – szczególnie korzystnie wpływa na pracę układu krążenia i w znaczący sposób zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych.

 

Zafunduj sobie pozytywną energię

Serce biegacza jest zdecydowanie bardziej wydolne, zwiększa się jego objętość, obniża puls, a ciśnienie normalizuje się. Naczynia krwionośne stają się elastyczniejsze, płuca sprawniejsze, a dzięki temu cały organizm – w tym mózg – jest lepiej dotleniony. To oznacza, że bieganie ułatwia naukę, pracę, a nawet wykonywanie wszelkich codziennych czynności wymagających jasnego, sprawnego myślenia.

 

O wieku decyduje sprawność, nie zaś metryka, a biegacz to człowiek bez wieku. Korzyści zdrowotne płynące z biegania to nie wszystko. Ten rodzaj ruchu daje przede wszystkim dużo radości i jak wykazują badania – jest najskuteczniejszym lekiem w stanach przygnębienia, a nawet w początkowej fazie depresji. Daje energię, wiarę we własne możliwości, uczy cierpliwości i trudnej sztuki akceptacji własnego ciała. Treningi są też okazją do przemyśleń, uporządkowania życia emocjonalnego, nabrania dystansu i wewnętrznego spokoju. To codzienne pokonywanie własnych słabości, co przynosi ogromną satysfakcję i pozwala utwierdzić się w poczuciu własnej wartości. Bieganie to także jeden
z najskuteczniejszych sposobów walki z nadwagą, bo organizm intensywnie korzysta z zapasów tłuszczu zgromadzonych w organizmie.

 

Biegam i jestem szczęśliwsza!

Bieganie, czyli popularny jogging, jest nie tylko jedną z najtańszych form aktywności ruchowej,
ale jednym z najbardziej skutecznych sposobów zapobiegania chorobom układu krążenia i serca, poprawiającym również wentylację płuc. Jest dobrym sposobem na efektywniejszą naukę, pracę, a nawet na czynności wykonywane w codziennym życiu. Jogging dostarcza wielu przyjemności i przeżyć duchowych poza oczywistymi efektami estetycznymi posiadania smukłej sylwetki. Jest wiele powodów, dla których ludzie tak chętnie uprawiają jogging. Pomijając aspekty czysto zdrowotne bieganie jest wspaniałym środkiem antystresowym. Biegający cieszą się większą energią, pewnością siebie i lepszym samopoczuciem. Potrafią cieszyć się prostymi rzeczami: zielenią drzew, szumem wiatru, deszczem i słońcem. Jogging daje energię, wiarę we własne możliwości, uczy cierpliwości i trudnej sztuki akceptacji swojego ciała.

 

Pożegnanie z nadwagą

Bieganie to jeden z najskuteczniejszych sposobów walki z nadwagą, jeśli w czasie treningu tętno będzie utrzymywało się na poziomie 70-80% Hrmax, czyli maksymalnego poziomu tętna. Wtedy to właśnie udział kwasów tłuszczowych w metabolizmie wysiłkowym jest największy. Organizm w takiej sytuacji najintensywniej korzysta z zapasów tłuszczu zgromadzonych w organizmie. Najprostszym sposobem na obliczenie Hrmax jest odjęcie wieku od liczby 220.

 

Niewątpliwym plusem joggingu jest to, że nie wymaga on wielkich nakładów finansowych. Biegacz potrzebuje dobrych i wygodnych sportowych butów. Na tym wydatku nie warto oszczędzać. Kupując obuwie markowej firmy ponosi się większy jednorazowy wydatek, lecz buty służyć będą przez kilka lat. Ubranie to już indywidualny wybór każdego biegacza. Należy zwrócić uwagę na to, by koszulka odprowadzała wilgoć ze spoconej skóry, a w mroźniejsze dni chroniła przed chłodem. Polecane są raczej stroje wykonane ze sztucznych włókien poliestrowych i polipropylenowych, bo naturalna bawełna nie ma takich właściwości. Niezbędnym elementem przed rozpoczęciem joggingu jest rozgrzanie mięśni. Nieodzowna jest więc odpowiednia rozgrzewka. Dobór ćwiczeń powinien być sprawą indywidualną każdego biegacza, należy jednak pamiętać, aby rozgrzać wszystkie te mięśnie, które będą miały udział w późniejszym wysiłku. Istotne podczas wysiłku jest również uzupełnianie węglowodanów i wody. Pogoda, dystans i intensywność wysiłku wpływają na ilość pochłanianych płynów. W czasie krótkich biegów i w upale najlepszym płynem jest woda. Kiedy jednak dystans przekracza 10 km należy raczej pić napoje sportowe, które uzupełnią spalone węglowodany
oraz płyny. Nie należy jednak pić napojów nie sprawdzonych wcześniej na własnym organizmie.

 

Biegaj po miękkim podłożu

Jogging wynaleziono w latach siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. Od początku stał się bardzo popularny ze względu na swoją uniwersalność i możliwość uprawiania go nawet w centrach wielkich miast. W Polsce nie zadomowił się w takim stopniu jak w innych krajach, ale coraz częściej można spotkać ludzi biegających po ulicach. Z konieczności muszą oni biegać po asfalcie lub betonie, co nie jest zdrowe dla stawów, a upadek może powodować bardzo bolesne kontuzje. Najlepsze warunki do biegania daje równe, dość miękkie podłoże, które chroni przed urazami. Bardzo dobrze w tej roli sprawdzają się leśne i parkowe ścieżki, lecz ich niewielka liczba i niedostępność sprawiają, że wybór tras jest bardzo ograniczony.

 

Truchtać każdy może…

Choć za jogging uważa się bieg z prędkością od 7 do 9 kilometrów na godzinę, jest formą rekreacji, w której nie liczy się szybkość, przeciwnik, a nawet liczba  przebytych kilometrów. To forma aktywności, w której człowiek zmaga się z samym sobą, ze swoim zmęczeniem i różnorodnością terenu. Jest to forma aktywnego spędzania wolnego czasu, zarówno w lesie, parku, a nawet w mieście. Jogging to poruszanie się truchtem, a więc bieg z niezbyt dużą prędkością. Ze względu na słabe tempo jogging może uprawiać niemal każdy, kto opanował już umiejętność biegania i ma na tyle sprawne nogi, by sobie na to pozwolić. Zalet uprawiania tego rodzaju sportu jest wiele. Należy pamiętać o tym, że ruch – a zatem i sport odpowiednio dobrany do wieku i stanu ciała – to zdrowie. Warto więc wprowadzić do codziennego grafika porcję sportu w postaci joggingu.

 

Rozległość zalet

Jogging ma wiele walorów – wpływa korzystnie na układ krążenia, obniża ciśnienie, a także wzmacnia serce. Przebywanie na świeżym powietrzu przyczynia się do wzmocnienia układu oddechowego, płuca są dotlenione, wolne od szkodliwych substancji. System odpornościowy polepsza się, a wysiłek włożony w bieganie spala kalorie. W czasie biegu mięśnie bezustannie pracują, a to przyczynia się z kolei do spalania tkanki tłuszczowej.

 

Kolejną korzyścią dla osób decydujących się na jogging jest to, iż biegając, poznać mogą nowe miejsca i ludzi. Decydując się na bieganie należy zaopatrzyć się w odpowiedni strój sportowy: dresy i obuwie. Jeśli decyzja uprawiania joggingu zapadła głównie ze względu na poprawienie sylwetki, nie zaś na zdrowie, lepszy jest bieg poranny – o tej porze dnia organizm czerpie z rezerw energii. Ważne jest, by nie zapomnieć rano po nocnym zastaniu się ścięgien, o rozgrzewce i rozciągnięciu. Posiłek należy zjeść nie później niż 1,5 godziny przed wysiłkiem, a kilka minut przed wyjściem wypić szklankę wody.

 

Niewskazane ściganie

Z bardzo prostej przyczyny – jogging ma dostarczać przyjemności, nie zaś potwornego zmęczenia. Należy biegać tak, aby można było swobodnie i bez przeszkód oddychać, a jeśli mamy towarzysza – rozmawiać. Należy biegać tak często, jak się ma na to ochotę bez czynienia z joggingu przymusu. Dzięki joggingowi można uzyskać szczuplejszą sylwetkę. Jest to idealny sport dla osób chcących zrzucić kilka kilogramów, poprawić wydolność organizmu i wzmocnić serce.

www.mójtrener.pl

31 komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.