Budowanie odporności to długotrwały proces. Jak go wspomóc na co dzień?
Dietą! To najlepszy czas, by zajadać się kapustą kiszoną, jabłkami,
żurawiną, burakami i dodawać do potraw czosnek.
 

Konsultacja: Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska, dietetyk, ekspert kampanii
Pora na pomidora

W okresie jesienno-zimowym organizm jest szczególnie narażony na drobnoustroje chorobotwórcze. W tym czasie warto sięgać po produkty obfitujące w wit. C,
która zwiększa naturalną odporność organizmu oraz pomaga obniżyć ryzyko
przeziębień, a także skraca czas ich trwania.

Najlepsza witamina C

dieta-na-odpornosc-witamina-cKwas askorbinowy (wit. C)
można znaleźć w większości
rodzimych warzyw
i owoców. Wśród nich
największe jego ilości
zawierają: papryka,
brukselka, kapusta
(w tym kiszona), kalafior,
szpinak, natka pietruszki,
pomidory, ziemniaki,
truskawki i żurawina.
Wchłanianie i długość
działania wit. C wspiera
kwercetyna – silny
przeciwutleniacz obecny
w wielu owocach
i warzywach takich jak:
winogrona, truskawki,
jabłka, porzeczki,
czosnek, cebula czy brokuły.

W zapobieganiu i leczeniu objawów przeziębienia oraz grypy pomocne
będą maliny (np. w postaci soku lub mrożone), gdyż oprócz dużej zawartości
wit. C są skutecznym środkiem przeciwgorączkowym. Dodatkowo owoce malin
i ich liście działają przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie, a ich olejki eteryczne
– rozgrzewająco. Korzystnie zadziała też sok z czarnej porzeczki, który zawiera
rekordowe ilości wit. C i oczyszcza organizm z toksyn.

Dawka rutyny

dieta na odporność

W sezonowych przeziębieniach i grypie pomocna będzie również rutyna.
Substancja ta uszczelnia naczynia krwionośne oraz ma właściwości
przeciwzapalne. W połączeniu z wit. C leczy pierwsze objawy przeziębienia
– zmniejsza katar i wpływa na ogólną poprawę odporności organizmu.
Dużą dawkę rutyny można znaleźć w cebuli, pomidorach, marchewce
oraz jagodach, winogronach, wiśniach i porzeczkach. Na uwagę zasługuje
także burak, który znacząco wzmacnia wewnętrzną ochronę. Jarzyna ta łagodzi
objawy wielu chorób, zwłaszcza wirusowych, jak np. grypa. Ponadto buraki
mają działanie wykrztuśne, dzięki czemu pomagają w walce z uciążliwym kaszlem. 

dieta na odporność

Probiotyki

Naturalną odporność wzmacniają probiotyki, do których należą polskie kiszonki
– ogórki czy kapusta kiszona, zawierające duże ilości wit. C. W czasie fermentacji
tych warzyw powstaje kwas mlekowy, regulujący florę bakteryjną w jelitach.
Wspomaga on również trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii,
oczyszcza i wzmacnia system odpornościowy, chroniąc organizm przed chorobami.
Kiszonki można przemycić do diety w postaci zupy ogórkowej czy kapuśniaku.
Silne działanie antybakteryjne i właściwości probiotycznie ma również żurawina.

Antybiotyki ze spiżarni

dieta-odpornoscJesienią i zimą warto
pamiętać o naturalnych
antybiotykach – czosnku
i cebuli. Ten pierwszy,
ze względu na swoje
drogocenne właściwości,
zaliczany jest do polskich
„superfoods”. Czosnek
wzmacnia odporność
organizmu
oraz skutecznie
zapobiega infekcjom
wirusowym układu
oddechowego i wspomaga
ich leczenie. Swoje działanie zawdzięcza związkom siarkowym, między innymi
allicynie, która hamuje rozwój bakterii, nie niszcząc przy tym naturalnej flory
bakteryjnej. Z kolei cebula zawiera związki siarki – fitoncydy. Posiada właściwości antybakteryjne i antyseptyczne, a także ma działanie przeciwzapalne i wykrztuśne,
co ułatwia pozbywanie się wydzieliny zalegającej w gardle.
Warzywo to jest szczególnie polecane w leczeniu zapalenia zatok,
krtani czy gardła, zapalenia oskrzeli, kaszlu czy przy gorączce.

www.poranapomidora.com

 

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.