Co niesie za sobą uruchomienie własnej firmy? Jakie zmiany zachodzą w osobowości?
Drugi wymiar przedsiębiorczości kobiet odkryła psycholog SWPS, która w ramach
badań dowiodła, że założenie biznesu wpływa na ich postawy, przekonania i temperament.

Czy istnieje kod odpowiedzialny za sukces biznesowy kobiet? Metaforycznie można tak powiedzieć. Kobiety, które odniosą sukces w biznesie, różnią się temperamentem, osobowością, przekonaniami i postawami od tych, które poniosą porażkę lub nie zamierzają zajmować się biznesem. Co więcej, samo rozkręcenie własnej firmy powoduje zmiany ich przekonań i postaw. „Jest to tak ważne wydarzenie życiowe, że może nawet modyfikować cechy temperamentu” – tłumaczy dr Magda Drzewiecka-Sarosiek, która przeprowadziła specjalne badania na ten temat w ramach pracy doktorskiej w SWPS. Autorka postawiła sobie za cel sprawdzenie, co wpływa na sukces przedsiębiorczy, a następnie jak zmienia on kobiety.

shutterstock_105005111

Badanie przeprowadziła wśród prawie 450 pań, z których połowa właśnie podjęła decyzję o założeniu własnej firmy i po roku od podjęcia tej decyzji. Pozwoliło to na porównanie tej samej grupy w dwóch ważnych życiowo momentach. Wyniki wyraźnie pokazują, że na decyzje o podjęciu ryzyka zawodowego wpływają temperament, osobowość i poczucie własnej przedsiębiorczości. „Badanie wykazało, że inne zmienne decydują o intencji przedsiębiorczej, a inne o obiektywnym i subiektywnym sukcesie w spełnieniu planów zawodowych” – dodaje dr Drzewiecka-Sarosiek.

Odporność emocjonalna a sukces

Jakie czynniki wewnętrzne wpływają na osiągnięcie sukcesu? Cechy temperamentu i osobowości pośrednio wpływają na osiągnięcie przez kobietę sukcesu biznesowego, ale bezpośrednio decyduje o tym intensywność odczuwanych pozytywnych emocji. O tym, czy czuje, że sukces odniosła, decyduje tylko jej temperament. Jak dodaje badaczka, panie których plan na biznes powiódł się, prezentują najniższy poziom reaktywności emocjonalnej (co oznacza dużą odporność emocjonalną) i perseweratywności (mają małe skłonności do rozpamiętywania i przeżywania minionych zdarzeń), a także najwyższy poziom aktywności, wytrzymałości, ekstrawersji, sumienności, optymizmu, przekonania o własnej skuteczności i zadowolenia z życia. „Osoby, które łatwiej się relaksują, patrzą optymistycznie w przyszłość, oczekują najlepszego nawet w niepewnych czasach, zazwyczaj osiągają lepsze wyniki biznesowe” – dodaje autorka.

shutterstock_115867360

Temperament ulega zmianie

Analiza wyników pokazała, że wbrew potocznej opinii jakoby temperament był genetycznie ukształtowany i niezmienny, tak nie jest. Cechy temperamentu ulegają zmianie w wyniku zdarzeń uważanych za pozytywne, tj. sukcesu. „Okazało się, że cena, jaką trzeba zapłacić za sukces w prowadzeniu firmy, jest z początku negatywna. W pierwszym etapie kariery zauważalne są zmiany cech temperamentu (spadek wrażliwości i wytrzymałości), przekonań (zmniejszenie poczucia własnej skuteczności przedsiębiorczej i poziomu optymizmu), a także wzrost stresu” – wyjaśnia dr Drzewiecka-Sarosiek.

Według statystyk obecnie w Polsce notuje się najwyższy w Europie i na świecie wskaźnik przedsiębiorczości kobiet. Jednak, jak twierdzi psycholog, jest stosunkowo mało badań prowadzonych w tym zakresie w kraju. Większość z nich dotyczy głównie mężczyzn albo stanowią studium porównawcze różnych grup: bezrobotnych, samozatrudnionych i pracowników firm. Brakuje badań monitorujących losy tej samej grupy w dłuższym odcinku czasu.

shutterstock_246662302

Plan szkoleń dla kobiet

Wyniki badania mogą okazać się przydatne przy tworzeniu programów szkoleń dla kobiet przedsiębiorców, ponieważ pokazują zasadność rozwijania różnych umiejętności w zależności od etapu firmy. „Na początku należy głównie oddziaływać na poczucie skuteczności poprzez inwestowanie w wiedzę z zakresu zarządzania firmą, księgowości, marketingu, analizy branży i konkurencji. W fazie prowadzenia firmy najważniejsze jest natomiast zadbanie o dobrostan kobiet. Warto postawić wtedy na wsparcie emocjonalne w postaci coachingu indywidualnego lub spotkania networkingowe z większą grupą” – mówi dr Drzewiecka-Sarosiek. Jak dodaje autorka, te wskazówki dotyczą również wsparcia ze strony najbliższych osób – merytorycznego, a potem mentalnego.

Badanie zostało przeprowadzone w latach 2012-2013, w ramach pracy doktorskiej Magdy Drzewieckiej-Sarosiek obronionej w 2014 roku pod opieką naukową dr hab. Anny Zalewskiej, prof. SWPS. 

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.