Złote czasy Mody Polskiej

Opowieść o marzeniach, które spełniają się mimo wszelkim przeciwnościom.

Tekst: Sylwia Skorstad

okBadka

Moda Polska była w drugiej połowie XX wieku państwowym przedsiębiorstwem prowadzącym salony mody z odzieżą projektowaną według światowych trendów. To był projekt, który teoretycznie nie miał prawa się udać. W PRL wyróżnianie się było niemile widziane, a wszystko, co kojarzyło się z wpływami z Zachodu, otrzymywało łatkę projektu wywrotowego.

W takich realiach dom mowy wzorowany na paryskich i znajdujący inspiracje na międzynarodowych pokazach mody, nie miał racji bytu. Mimo wszystko powstał i przez dziesięciolecia miał się dobrze. Matką jego sukcesu była Jadwiga Grabowska, elegancka wielbicielka światowej mody, poliglotka, miłośniczka podróży i Francji mająca w świecie szerokie znajomości. Podstępem i uporem udało się jej uzyskać zgodę Ministerstwa Handlu Wewnętrznego na zaprezentowanie polskich projektów na międzynarodowych targach mody w Lipsku. To były początki marki, którą w PRL-u znali wszyscy. Ubrania Mody Polskiej stały się dla przeciętnej Polki obiektem pożądania.

Kariera w czasach PRL

Jerzy Antkowiak dostał się do zespołu Mody Polskiej trochę przez przypadek. Trafił na pokaz mody organizowany przy wystawie Muzeum Wzornictwa Przemysłowego, wkręcił się do garderoby i od razu wiedział, że moda to jego świat, jego przyszłe miejsce pracy. Zafascynował go artystyczny rozgardiasz. Poszedł do Jadwigi Grabowskiej i skłamał, iż „od zawsze” interesuje się modą i projektuje ubrania. Kazała mu przynieść najlepsze szkice. Stworzył coś na szybko i za drugim podejściem został zaakceptowany. Dołączył do Mody Polskiej początkowo jako rysownik. Szkicował pomysły szefowej, kręcił po pracowniach, podpatrując krawcowe oraz modelki i szybko się uczył. Wkrótce był jednym z czołowych projektantów marki. W jego kreacjach chodziły gwiazdy i modelki będące ikonami mody tamtych lat: Bogna Sworowska, Ilona Felicjańska, Lidia Popiel, Małgorzata Niemen, Teresa Tuszyńska czy Katarzyna Butowtt.

W książce napisanej wspólnie z Agnieszką L. Janas Antkowiak przywołuje wspomnienia z dzieciństwa i lat nauki, następnie przygody związane z karierą w Modzie Polskiej – wyjazdy, pokazy, spotkania z interesującymi ludźmi i nieustanną walkę z władzami, którym już samo istnienie salonów mody zdawało się pomysłem podejrzanym i wywrotowym – i wreszcie schyłek legendy. Po zmianie systemowej najsłynniejsza przez lata polska marka modowa nie dała rady konkurencji.

shutterstock_319849403

Epoka absurdu i humoru

„Antkowiak. Niegrzeczny chłopiec polskiej mody” to książka pełna anegdot z czasów PRL. Są w niej opowieści o walce z absurdami systemu, wspomnienia o widzianych z zupełnie innej perspektywy celebrytach z dawnych lat oraz prywatne scenki z przeszłości. Na ostateczny obraz składają się liczne zdjęcia i rysunki, a także wspomnienia osób, które pracowały z Antkowiakiem.

Projektant z humorem opowiada o tym, co działo się za kulisami pokazów, o czym rozprawiano podczas zagranicznych wypadów i jakie relacje panowały w zespole. Moda Polska budziła skrajne emocje. Praca w tym jedynym akceptowanym przez komunistyczne władze domu mody z prawdziwego zdarzenia była marzeniem każdej kandydatki na modelkę. Kusiły zagraniczne podróże i wynagrodzenie w twardej walucie za pokazy za granicą. Przejmująca historia Agnieszki Perepeczko, której kontrakt z Australian Wool Corporation wywołał w środowisku falę zazdrości jest tego dobrym przykładem.

Barwny korowód

Wspólne dzieło Jerzego Antkowiaka i Agnieszki L. Janas trudno będzie się czytać tym, którzy nie lubią zdrobnień oraz wykrzykników. W każdym rozdziale jest ich aż nadto. Lektury nie ułatwia fakt, że wiele postaci ma co najmniej po dwa imiona i trzy przydomki. Czasem jest się trudno zorientować, czy np. Jerzy, Jurasek, Jureczek i Juro to ta sama osoba, czy cztery różne postacie.

Ale może wcale nie trzeba się orientować, nie o to przecież chodzi. Przed oczami czytelnika przesuwa się niezwykle barwny korowód ludzi, projektów i kreatywnych pomysłów. Ten galimatias ma swój urok. Dla tych, którzy kupowali ubrania Mody Polskiej bądź marzyli o takich, lektura tej książki będzie sentymentalną podróżą w przeszłość. Dla innych opowieścią o wyjątkowo trudnym rozdziale w historii polskiej mody, który udowodnił, że czasem marzenia wygrywają z szarą rzeczywistością. To opowieść o wolności oraz buncie oraz o tym, że najciekawsze rzeczy dzieją się zawsze na marginesach.

shutterstock_283642109

„Antkowiak. Niegrzeczny chłopiec polskiej mody”, Agnieszka L. Janas, Jerzy Antkowiak, Wydawnictwo Bukowy Las

 

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.