Czy wiecie, że w ubiegłym roku zawarto o prawie 40 tysięcy mniej małżeństw niż w 2019? Głównym powodem była oczywiście pandemia i obostrzenia. Obecnie rynek wraca powoli do normalności. Czy ten stan się utrzyma? Jakie są trendy w branży ślubnej, prognozy i oczekiwania par młodych?

trendy w branży ślubnej

 

W 2020 roku zawarto nieco ponad 145 tys. związków małżeńskich – spadek w stosunku do 2019 r. wyniósł ponad 38 tysięcy. Podobne uszczuplenie odnotowano w odniesieniu do rozwodów. W ubiegłym roku rozwiodło się ponad 51 tys. par – o ponad 14 tys. mniej niż w 2019. Jak wynika z danych GUS, liczba rozwodów w miastach jest prawie 3-krotnie wyższa niż na wsi.

Spadek liczby zawieranych małżeństw oraz orzeczonych rozwodów i separacji jest spowodowany m.in.: ograniczeniami, a także restrykcjami wprowadzanymi w związku z pandemią koronawirusa, w tym obostrzeniami sanitarnymi oraz ograniczonej działalności sądów, a tym samym odwoływania spraw rozwodowych i o separacje.

Względne poczucie bezpieczeństwa

Sytuacja na rynku stale się zmienia i w ostatnich 2-3 miesiącach poszczególne branże odczuły powolny rozkwit – w tym również branża ślubna. Pary, które planowały zorganizowanie ślubu oraz wesela w ubiegłym roku, często przenosiły to ważne wydarzenie na 2021 i 2022 rok.

Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest uzyskanie względnego poczucia bezpieczeństwa. Ostatni rok mocno wpłynął na oczekiwania i sposób myślenia przyszłych małżeństw. Przygotowania ślubne w wielu przypadkach stały się bardziej nerwowe. Uzyskanie większego bezpieczeństwa powoduje większy spokój par młodych podczas organizacji, co w konsekwencji umożliwia skuteczniejsze planowanie i inwestowanie kolejnych środków w organizację ślubu i wesela.

Najnowsze trendy w branży ślubnej

Niezależnie od konsekwencji pandemii, w branży ślubnej pojawiają się nowe, warte uwagi trendy. Jakie królują w tym roku? Oto kilka z nich:

  • Przyspieszone śluby – wprowadzenie kolejnych obostrzeń w ciągu ostatniego roku dało do zrozumienia parom, że w przypadku organizacji ślubu nie można mieć pełnej kontroli nad tym procesem i skutecznie zaplanować każdego etapu. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na skrócenie okresu narzeczeństwa, aby szybciej się pobrać. To wyzwanie nie tylko dla par młodych, ale również dla firm specjalizujących się w usługach (np. dla restauracji czy organizatorów wesel). Muszą oni być nastawieni na szybki kontakt, sprawną wycenę, poznanie i omówienie logistyki całego wydarzenia.          
  • Suknia panny młodej – najsilniejszym trendem w modzie ślubnej tego roku jest minimalizm. Prosty krój, bez zbędnych dodatków czy koronek; kreacja uszyta z ciekawych i doskonałych jakościowo tkanin, to najmodniejszy obecnie wybór dla przyszłych mężatek. Coraz częściej panny młode decydują się na skromne, ale efektowne sukienki, podkreślające sylwetkę. Modnym dodatkiem są również fascynatory wpięte we włosy.
  • Nowe technologie – transmisja na żywo z kościoła, a nawet wesela? Jak najbardziej. Coraz więcej firm zajmujących się produkcją video z wesel dodaje do swoich usług możliwość tworzenia transmisji na żywo. Podobną ofertę wprowadzają urzędy stanu cywilnego.
  • Kameralne przyjęcia – to po części skutek pandemii, ponieważ narzeczeni mają coraz większą wiedzę związaną z przepisami i obostrzeniami, znają limity. Z drugiej jednak strony część par decyduje się na jakość, a nie ilość. Liczą się dla nich przyjaźnie, bliskie relacje, więzi, kontakt utrzymywany na co dzień. Decydują się więc na organizowanie przyjęć w mniejszym gronie, wśród najbliższych.
  • Kreatywny catering i personalizacja – w przypadku przygotowania posiłków jest coraz więcej miejsca na eksperymentowanie, od którego w przeszłości duża część par uciekała, stawiając na klasyczne dania. Obecnie coraz częściej odchodzi się od bufetów szwedzkich na rzecz stacji live coocking, a do oferty zamiast półmisków wprowadzane są np. monoporcje. Coraz częściej pożądane przez przyszłe małżeństwa są też personalizowane wesela, z wyświetlanymi podczas przyjęcia zdjęciami z dzieciństwa i prywatnymi wspominkami, które wyróżnią uroczystość i dodają jej szczególnego, osobistego klimatu.

Na co narzeczeni zwracają uwagę?

Przed swoim wielkim dniem pary młode muszą podjąć szereg decyzji, korzystając z asortymentu firm oferujących m.in. biżuterię, zaproszenia, różnego rodzaju ozdoby, kwiaty czy modę ślubną. W przypadku biżuterii szczególnie ceniona jest oryginalność i surowiec, a także rodzaj kamienia szlachetnego.

Panny młode przy wybraniu tej jedynej, najpiękniejszej sukni ślubnej zwracają uwagę na jej dopasowanie do sylwetki, przyglądają się informacjom o modelu i kolekcji, z której pochodzi. Zwracają uwagę na dostępność danego modelu oraz wagę sukni.

Wśród cech garniturów ślubnych i dobranych do nich akcesoriów największą uwagę mężczyźni skupiają na możliwości skompletowania całego zestawu, ciekawych dodatkach oraz zakupie klasycznego modelu, który mogą wykorzystać również na inne okazje. Gdy mowa o obuwiu, liczy się kolor i rozmiar obcasa oraz obuwie na zmianę.

Wybór dekoracji oraz papeterii również spędza narzeczonym sen z powiek, dlatego w procesie organizacji całej uroczystości najważniejsze jest dla nich poznanie portfolio firmy, do której się kierują. Widzą wtedy poprzednio zrealizowane projekty i mogą na ich podstawie ocenić dotychczasowe realizacje i zdecydować, jak dekoracje powinny wyglądać na ich weselu.

Pary mają coraz wyższe wymagania i jest to widoczne m.in. przy optymalizacji kosztów. Zwracają uwagę na przejrzysty kosztorys – spersonalizowaną i zrozumiałą ofertę z wymienionym spisem produktów. Liczy się dla nich informacja o liczbie pracowników, wszystkich materiałach, a także umowa i harmonogram jej realizacji. Jest to spowodowane rosnącą świadomością i chęcią dopinania wszystkiego na ostatni guzik, unikania błędów, które mogłyby popsuć ten dzień.

Prognozy na przyszłość

Dla firm z branży ślubnej przychodzi czas na wzmożoną pracę i bardziej napięty grafik. Mogę one na przełomie 2021 i 2022 roku potrzebować większego zasobu pracowników – wszystko za sprawą przenoszenia uroczystości planowanych pierwotnie w okresie najbardziej restrykcyjnych obostrzeń. Firmy z branży ślubnej będą musiały zwrócić baczniejszą uwagę na planowanie krótkoterminowe i długoterminowe.

Ważne będzie również funkcjonowanie w kryzysie, czyli szybkie wyciąganie wniosków, innowacyjne rozwiązania (np. tworzenie nowych usług uwzględniających pojawiające się trendy oraz wychodzenie poza temat organizacji ślubów i wesel, aby w przypadku kolejnego lockdownu obronić się na rynku).

 

Tekst na podstawie danych OLX

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.