Lubicie chodzić do kina? Jeśli tak, nie jesteście sami w tym odczuciu. W dodatku kino ma siłę oddziaływania, szczególnie wśród Polaków. W badaniu przeprowadzonym przez Mastercard – oficjalnego partnera trwającego właśnie Festiwalu Filmowego w Cannes – 63% polskich respondentów przyznało, że filmy zmieniły ich sposób postrzegania świata.

Mastercard od lat wspiera najważniejsze wydarzenia i festiwale filmowe w Europie, a także w Polsce (festiwal filmów niezależnych Mastercard OFF CAMERA), wierząc, że pasje, emocje i przeżycia to najcenniejsze wartości, które łączą ludzi na całym świecie. Na tegorocznym OFFie w Krakowie wystarczyło wyjść na Rynek Główny albo Plac Szczepański, by poczuć atmosferę festiwalowej pasji i energii. Spotkania z twórcami, dyskusje na leżakach, pokazy filmów (na barce również)… wieczorne premiery i bankiety. I tak przez 10 dni. Oj, działo się, działo. Miasto żyło kinem. 

Kto tam był, tego nie zdziwi fakt, że w badaniu Mastercard 86% Polaków zadeklarowało, że filmy odmieniły ich poglądy na kwestie kulturowe i wpłynęły na ich opinie dotyczące ważnych tematów, takich jak zmiany klimatyczne (54%), równość rasowa (48%) i prawa kobiet (42%). Dla porównania, takiego samego zdania jest nieco mniej, bo 78% mieszkańców pozostałych krajów europejskich.

Dlaczego oglądamy filmy? 

Zapytani o najczęstsze powody oglądania filmów, europejscy respondenci (84%) stwierdzili, że robili to dla rozrywki. Wśród Polaków najczęściej wskazywanym powodem jest chęć czerpania z nich wiedzy o świecie (81%). Czynnik rozrywkowy uplasował się na drugim miejscu (73%). Polscy miłośnicy kina przyznali również, że w kinowych obrazach poszukują pomocy w przepracowaniu życiowych lekcji (69%) oraz inspiracji (62%). 67% badanych zadeklarowało, że dzięki filmom, pozostają na bieżąco z globalnymi sprawami i trendami.

Niemal trzy czwarte polskich respondentów (73%) przyznało, że z filmu dowiedziało się o problemie społecznym, którego wcześniej nie znali. 48% natomiast wsparło sprawę społeczną po obejrzeniu ekranizacji na ten temat. 70% Polaków twierdzi, że kino inspiruje ich w pozytywny sposób. Dla porównania, wśród Europejczyków takiej odpowiedzi udzieliło 57% respondentów. 77% Polaków, którzy wzięli udział w badaniu Mastercard uważa, że film ma większą siłę oddziaływania niż książki w zakresie skutecznego sposobu przekazywania ważnych idei. Podobnego zdania jest nieco mniej, bo 60% pozostałych mieszkańców Europy.

Filmy a życiowe postawy 

„Nie ulega wątpliwości, że filmy od ponad stu lat kształtują postawy ludzi wobec otaczającego świata – zwłaszcza świata wykraczającego poza ich bezpośrednie doświadczenia. Obrazy płynące z filmów bywają kontrowersyjne, ale realistyczne, a w porównaniu do innych mediów, zawarte w nich przesłania szybko się rozprzestrzeniają, budując większą świadomość na temat otaczającej rzeczywistości oraz przekazując pozytywne i wspierające idee” – komentuje profesor Ian Christie, historyk filmu. 

„Jeśli przypomnimy sobie np. film „Filadelfia”, możemy wyraźnie dostrzec, że celem tej ekranizacji, z Tomem Hanksem w roli głównej, było edukowanie widzów i przeciwstawienie się stygmatyzacji osób chorych na HIV i AIDS. W 2018 roku film „Czarna Pantera” stał się natomiast globalnym fenomenem kulturowym, przełamując nowe granice zarówno na ekranie, jak i poza nim. Tego typu ekranizacje będą zmieniać postawy kolejnych pokoleń, a ich wpływ na rozwój społeczeństwa będzie z czasem nieoceniony” – dodaje historyk. 

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.