W tych ciemnych miesiącach często zdarza się nam słaby humor. Jak zadbać o dobry nastrój zimą? Przedstawiamy 7 sposobów, by mieć się świetnie nawet podczas Blue Monday.

Zimowy spadek nastroju to czas, kiedy kondycja naszego organizmu, a także samopoczucie nie należą do najlepszych. Jest to dość powszechny problem, wiele z nas skarży się na mniejszą ilość energii, trudności z zasypianiem oraz wstawaniem rano, apatię czy trudności ze skupieniem. Są one konsekwencją niedostatecznej ilości dziennego światła oraz słońca, co z kolei ma wpływ na zaburzenie ilości wytwarzanej w naszych ciałach serotoniny – hormonu szczęścia oraz melatoniny, regulującej zasypianie. Na szczęście istnieje kilka sprawdzonych sposobów na wsparcie organizmu w tym trudnym okresie. 

Ruszaj się na świeżym powietrzu 

Skoro główną przyczyną sezonowego obniżenia nastroju jest niedostateczna ilość światła słonecznego, dobrze zrobi nam już krótki poranny spacer. Jeszcze bardziej godny polecenia byłby poranny jogging, o ile jesteś zapaleńcem całorocznego biegania. Jeśli nie postaraj się chociaż porozciągać, zrobić kilka przysiadów, zrobić szybki marsz. Aktywność fizyczna wykonywana na dworze o wiele skuteczniej przyspiesza produkcję serotoniny niż sport uprawiany w pomieszczeniu, szczególnie pełnym maszyn, na przykład na siłowni. Oczywiście, jeśli studio fitness, siłownia lub ćwiczenie w domu to dla ciebie jedyne akceptowalne formy uprawiania sportu, to ich efekty z pewnością też wyjdą ci na dobre.

Relaksuj się 

I nie chodzi tutaj wyłącznie o to, żeby myśleć pozytywnie i nie stresować się (ale to też). Bardziej jednak istotne jest, by pozbyć się zgromadzonego już napięcia, stosując różnego rodzaju techniki relaksacyjne. Jedni lubią medytować, np. stosując technikę focusingu, inni słuchają muzyki relaksacyjnej, jeszcze inni śpiewają, np. w chórze, a my proponujemy ci najbardziej uniwersalną formę relaksu, nie wymagającą od ciebie zdolności medytacyjnych czy wokalnych, czyli pracę z ciałem. Rozciąganie połączone z relaksacją, jakie oferują zajęcia jogi czy pilatesu to forma aktywności odpowiednia dla ludzi na każdym poziomie zaawansowania. Za pomocą jogi można nie tylko pozbyć się zimowego zmęczenia i odprężyć, ale także rozluźnić napięte z chłodu mięśnie. Chcesz jeszcze bardziej się odprężyć? Po zajęciach skocz na saunę lub masaż. 

Jedz dużo zielonych warzyw

W tym okresie nasze zapotrzebowanie na potrzebne do funkcjonowania składniki pokarmowe będzie większe niż zwykle, gdyż musimy pobudzić produkcję serotoniny i dopaminy. Dlatego będziemy potrzebować między innymi większych ilości kwasu foliowego i witaminy B12, które znajdziemy przede wszystkim w  zielonych warzywach, takich jak: brokuły, brukselka, jarmuż, kapusta, seler naciowy czy sałata. Doskonałe na poprawę nastroju jest także awokado. Zawiera ono uspokajający tryptofan i dodającą energii witaminę B6, a także poprawiający nastrój kwas foliowy.  

Zadbaj o źródło kwasów omega i dobre białko 

Gwarancją dobrego nastroju jest odpowiedni poziom podtrzymującej równowagę psychiczną serotoniny, wywołującej euforię i zachwyt dopaminy oraz odpowiedzialnych za odprężenie endorfin. Hormony te w odpowiedniej ilości nie tylko pomagają cieszyć się życiem, ale również gwarantują spokojny sen, regulują ciśnienie krwi, a nawet cykl miesiączkowy. Do produkcji hormonów szczęścia niezbędne jest pełnowartościowe białko. Zawarte w nim aminokwasy są budulcem dopaminy i endorfin. Dlatego doskonałym pokarmem na zimę będą ryby lub jaja. Są to źródła nie tylko pełnowartościowego białka, ale też kwasów omega (na przykład Omega 3 i Omega 6), które poprzez sprzyjanie prawidłowemu działaniu funkcji błon komórek nerwowych mają działanie przeciwdepresyjne.

Pij zielone smoothie i jedz owoce

By proces uwalniania serotoniny do mózgu odbywał się regularnie, niezbędny jest cukier. Owoce są znacznie lepszym źródłem węglowodanów niż słodycze, do tego zawierają mnóstwo witamin i minerałów. Dla przykładu banany to źródło tryptofanu, witaminy B6, a także magnezu i potasu. Pierwiastki te odpowiedzialne są za prawidłowe działanie układu nerwowego. Jeśli połączysz banana z mrożonymi malinami, kawałkiem jabłka, startym imbirem, garścią szpinaku i dodasz łyżeczkę sproszkowanych alg lub białko konopne (bogate w kwasy omega i aminokwasy) uzyskasz doskonały, zielony koktajl śniadaniowy, który zapewni stabilny nastrój zimą. Tylko pomyśl, co stanie się, gdy będziesz go pić regularnie. 

Kakao – twój naturalny antydepresant 

Dobra wiadomość dla miłośników czekolady. Ma działanie antydepresyjne! Nieocenione są przede wszystkim kakao i ciemna czekolada. Zawierają one znaczną ilość przeciwutleniaczy, głównie flawonoidów, które mają udowodniony korzystny wpływ na mózg – przede wszystkim na pamięć i zdolność uczenia się, ale także na nastrój. Najcenniejszym składnikiem kakao jest o anandamid (pełniący w mózgu rolę neuroprzekaźnika), który wycisza system nerwowy: rozszerza naczynia krwionośne, łagodzi stres, i depresję. Odpowiada za poczucie błogości. Nic dziwnego, że po zjedzeniu tabliczki ciemnej czekolady czujemy się zrelaksowani i szczęśliwi…

Ubieraj się kolorowo

Wpływ kolorów na samopoczucie związany jest ze skojarzeniami, jakie widok konkretnych barw uruchamia w naszym mózgu. Ciepłe i jasne kolory stymulują wydzielanie endorfin. Dlatego lubimy czerwień i żółty. Zielony z kolei działa na nas uspokajająco, jak spacer wśród drzew.

Zatem kolorowe ubrania również mogą pomóc nam przetrwać ciemny, zimowy czas w dobrym nastroju. Nie bez znaczenia jest także to, że łatwo je modnie łączyć z wszędobylskimi ciemnymi kolorami: żółta koszula pod szarym płaszczem nigdy nie będzie wyglądała pstrokato – raczej oryginalnie i świeżo! Błyszczące lub bardzo kolorowe buty będą cieszyć oko nie tylko tego, kto ma je na nogach, ale także każdego, kto na nie spojrzy! Kolory mają bowiem znaczący wpływ na nasz stan ducha. Warto o tym pamiętać nie tylko urządzając mieszkanie. 

Więcej informacji na shopalike.pl

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.