Jak dieta obniża stres?

Stres objawia się na różne sposoby: rozdrażnieniem, przyspieszonym biciem serca, drganiem powiek. Czy można temu zapobiec? Można! Choćby komponując świadomie codzienne menu.

Jeśli jesteś osobą mało odporną na działanie stresu, przed trudnym dniem, zamiast zwyczajowej kawy, mogącej przyczyniać się do potęgowania niepokoju oraz pojawienia się objawów kołatania serca, wybierz smoothie owocowe bogate w witaminę C
lub zieloną herbatę,
które pozytywnie wpłyną
na samopoczucie.
Unikaj również potraw smażonych i tłustych dań typu fast-food.
Są ciężkostrawne
i powodują różne dolegliwości, np. wzdęcia. Chcąc czuć się komfortowo i swobodnie zrezygnuj także ze słodyczy. Dostarczają one tylko puste kalorie i powodują rozdrażnienie. Nadmiar cukru w diecie wpływa na wahania poziomu glukozy
we krwi, co prowadzi do tzw. „huśtawek emocjonalnych” i potęguje stres.
Przed stresującym dniem warto również odstawić napoje gazowane typu coca-cola, „energetyki” i alkohol, które nie pomogą zwalczyć stresu, a negatywnie wpłyną
na organizm.

Postaw na owoce i warzywa

„Odczuwając tremę, warto sięgnąć po winogrona, śliwki, brzoskwinie, banany, jabłka, maliny, truskawki, pomarańcze czy orzechy. Zawarte w nich witaminy
i minerały złagodzą napięcie. Osoby, które szczególnie narażone są na stresujące sytuacje, powinny na co dzień spożywać dużo roślin strączkowych, brokuł, cukinii, papryki, szpinaku, soi, pomidorów czy łososia. W walce z częstymi objawami stresu pomocne są również przyprawy, m.in. kardamon, imbir, goździki, cynamon i gałka muszkatołowa. Działają one pobudzająco na krążenie i pomagają dotleniać mózg”
– radzi Sylwia Górzna, ekspertka Edukacji Żywieniowej.PL.


Prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego zapewni dieta bogata w witaminy
z grupy B, które łagodzą napięcie nerwowe, dodają energii i uczestniczą w syntezie serotoniny. Obecność w jadłospisie produktów, dostarczających witaminę C wpłynie
z kolei na odporność organizmu i uchroni przed nadmiernym odczuwaniem stresu. Tiaminy i niacyna wpłyną zaś na lepszą koncentrację. Naukowcy polecają również uzupełnianie minerałów – magnezu, wapnia, selenu, cynku. Magnez zmniejsza uwalnianie hormonów stresu, a wapń wpływa na lepsze przekazywanie impulsów nerwowych.

Zdrowe tłuszcze

Na odczuwanie objawów stresu korzystnie wpłynie także zamiana artykułów z białej mąki na produkty z pełnego ziarna: pieczywo pełnoziarniste, makarony razowe, ryż brązowy, grube kasze, otręby i płatki owsiane. Miseczka ciepłej owsianki z orzechami może znacząco zwiększyć poziom serotoniny i wprawić w dobry nastrój.

Warto pamiętać,
że składnikiem, który wpływa na wytwarzanie „hormonu szczęścia”, jest białko. Należy więc zadbać o jego obecność w posiłkach
i wprowadzić do swojej diety produkty mleczne,
takie jak kefiry, jogurty
czy maślanki, ale także ryby, owoce morza i jaja. Zdrowych tłuszczy dostarczą organizmowi: oliwa z oliwek, oleje rzepakowy i lniany
oraz awokado.

Słodkie przekąski

Większość osób lubi „zajadać stres”. W chwili podwyższonego stresu najczęściej sięgamy po produkty, których spożywanie sprawia przyjemność. Warto poprawiać sobie humor, ale zdrowymi przekąskami, które wpływają na zdrowie i dobre samopoczucie.

„Kostka gorzkiej czekolady – najlepiej o zawartości 80% kakao – zawiera m.in. pirazyny, które pobudzają mózg do pracy i wspomagają myślenie. Gorzka czekolada zawiera dużo węglowodanów, magnezu, potasu i żelaza, a co ważniejsze – nie ma
w niej cukru. Odczuwając tremę, warto sięgnąć również po suszone morele, mieszankę orzechów, czy batonika zbożowego bez cukru, które są źródłem witamin
i minerałów” – przypomina Sylwia Górzna.

Woda i zioła


Osobom prowadzącym stresujący tryb życia do picia zaleca się niegazowaną wodę mineralną, soki bez cukru i zieloną herbatę. Warto także sięgnąć po zioła,
które są naturalnymi antydepresantami. Objawy stresu łagodzą również ziołowe herbatki, na przykład z rumianku, żeń-szenia, lukrecji czy kozłka lekarskiego.

 

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany