Zęby tego nie lubią

Czego nie lubią twoje zęby? Braku higieny, słodyczy, śmieciowego jedzenia,
długich przerw w odwiedzaniu dentysty. To wie każdy. A czego jeszcze?
Przeczytaj.

  1. Mycie zębów zaraz po szklance kwaśnego soku

Zaczynasz dzień od szklanki wody z wyciśniętą cytryną? To teraz modne i na pewno
zdrowe. Ale robisz błąd, jeśli zaraz po porannej porcji witaminy C idziesz
szczotkować żeby. „Kwaśne soki działają odkwaszająco na układ pokarmowy,
jednak w jamie ustnej, zanim się nie zneutralizują, osłabiają szkliwo zębów,
które pod wpływem porannego szczotkowania może ulegać erozji” – wyjasnia
dr Iwona Gnach-Olejniczak, ekspert kliniki Unident Union Dental Spa z Wrocławia.
Dlatego należy odczekać 30 minut z myciem zębów lub przyspieszyć normalizację
pH, płucząc usta wodą.

mycie zebow a woda z cytryna

  1. Mycie zębów na łapu-capu

Codzienne mycie zębów wydaje się tak monotonne, że zamiast koncentrować
się przez 2 minuty tylko na dokładnym oczyszczaniu zębów, przeglądasz internet,
bierzesz prysznic, czytasz gazetę. Bo przecież szkoda czasu. Rano pędzisz do pracy,
a wieczorem padasz z nóg. „A ja mówię, że szkoda zębów na mycie ich byle jak
i przy okazji, bo potem trzeba będzie spędzać godziny u stomatologa na leczeniu
próchnicy” – podkreśla stomatolog. A więc dokładnie nitkuj i ząb po zębie szczotkuj,
choćby to było bardzo nudne. A na finał wykonaj zawsze test gładkości. Jeśli czujesz
pod językiem jakieś chropowatości na zębach, to znaczy, że nie udało ci się usunąć
całej płytki bakteryjnej.

  1. Szczoteczka jak gerber

Przyglądasz się swojej szczoteczce? Jeśli główka szczotki do zębów przypomina kwiat
o nazwie gerber, ma szeroko rozłożone włosie z powodu nadmiernego tarcia zębów,
to znaczy, że musisz ją jak najszybciej wyrzucić. Kupić nową i nauczyć się mycia
zębów na nowo! „Wielu pacjentów myje zęby zbyt agresywnie. Zakładają,
że jak mocno przycisną szczoteczkę do zębów, to będą one bardziej czyste.
Nic bardziej mylnego. Nacisk jest niewskazany. Myjemy zęby delikatnie,
ale dokładnie, najlepiej ruchem wymiatającym, czyli prowadzimy główkę szczoteczki
od nasady koron do ich brzegów” – tłumaczy dr Gnach-Olejniczak. Nawet dobrze
wyglądającą szczoteczkę, od której nie odstaje ani jeden włosek, wymieniamy
co 3 miesiące.

  1. Internetowe „patenty” na wybielanie

czego zeby nie lubiaCytryna, soda
oczyszczona, sól
i węgiel wiodą prym
w internecie wśród
pseudo-sposobów
na wybielenie zębów
bez użycia pasty
czy wizyty u dentysty.
Dentyści nie
pozostawiają złudzeń, każdy z tych związków działa destrukcyjnie na szkliwo zębów.
Niektóre z nich są jednocześnie niebezpieczne dla dziąseł i śluzówki. Agresywna
cytryna osłabia szkliwo i generalnie lepiej soki owocowe pić przez słomkę.
Sól wcierana w szkliwo także może je uszkodzić. Dodatkowo ma silne działanie
zakwaszające środowisko jamy ustnej. Soda oczyszczona czy węgiel są bardziej
ścierne niż najsilniejsze pasty abrazyjne dla palaczy. Szczotkując zęby takimi
„wynalazkami”, ryzykujesz poważne uszkodzenia szkliwa i nadwrażliwość.
Podobnie ma się sprawa z węglem.

  1. Strach przed zdjęciami RTG

Dobre leczenie stomatologiczne zaczyna się od panoramicznego zdjęcia RTG,
niestety wielu pacjentów boi się promieni X. Tymczasem dzięki nim można wcześnie
zdiagnozować, a potem sprawnie wyleczyć, dziesiątki chorób zębów, kości, zatok,
stawów skroniowo-żuchwowych. „Nowoczesne, cyfrowe aparaty rentgenowskie
dają lekarzom bardzo wysoką jakość zdjęć, a jednocześnie ograniczają do minimum promieniowanie. Bez zaplecza radiologicznego nie ma dobrej opieki
stomatologicznej” – podkreśla stomatolog i zaleca zdjęcie panoramiczne
standardowo co 2 lata.

  1. Zaniedbywanie retencji po ortodoncji

dr Iwona Gnach-OlejniczakW dniu zdjęcia aparatu
ortodontycznego twój uśmiech
był idealny. Ale to było już jakiś
czas temu, a ty najzwyczajniej
w świecie zapominasz
o zakładaniu na noc aparatów retencyjnych. „Nawrót wady
może nastąpić nawet wiele lat
po zakończeniu leczenia
aktywnego, dlatego osoby
dorosłe noszą retencję
przez całe życie” – tłumaczy
dr Gnach-Olejniczak.
I choć dentysta stosuje
tzw. retainery stałe (umieszczane
od wewnętrznej strony zębów),
by utrzymać harmonijne ułożenie
zębów przednich, to jednak efekty rozbudowy łuków utrzymują już tylko ruchome aparaty retencyjne, zakładane na noc. Nie zapominaj o nich!

  1. Ja nie zgrzytam!

Choć osoba z którą sypiasz, twierdzi że w nocy zgrzytasz zębami, nie chcesz
jej wierzyć. Tymczasem ignorowanie tego nawyku może cię doprowadzić
do nadwrażliwości, starcia zębów, chorób dziąseł. Z powodu bruksizmu
(nawykowego zgrzytania i zaciskania zębów) pacjenci cierpią także na częste
bóle głowy, karku, pleców, kręgosłupa, szumy uszne, migreny, bóle oczu itp.
Zgrzytanie to objaw złej pracy stawów skroniowo-żuchwowych,
które wpływają na pracę m.in. mięśni i układu nerwowego w rejonie głowy,
karku, pleców.

  1. Unikanie nitkowania

czego nie lubia zebyCzyszczenie przestrzeni
międzyzębowych nicią
dentystyczną to absolutna
konieczność. W trudno
dostępnych dla szczoteczki przestrzeniach międzyzębowych gromadzą się resztki jedzenia
oraz płytka nazębna. To idealna
pożywką dla bakterii,
odpowiedzialnych za rozwój
próchnicy. Choroba
w przestrzeniach międzyzębowych
oraz pod linią dziąseł jest dłużej
anonimowa i może mieć nawet
postać próchnicy korzeniowej,
a wtedy karą za unikanie nitkowania będzie leczenie kanałowe zęba.
Jeszcze jedna przestroga, unikanie nitkowania to także zagrożenie chorobami
przyzębia, które są częstym ogniskiem chorób innych narządów, w tym nerek,
serca i mózgu.

  1. Zero wizyty stomatologicznej w kalendarzu na ten rok

Aby czuć się spokojnie i nie spędzać u dentysty długich godzin na zaawansowanym
leczeniu, wystarczy 2 razy w roku umawiać się na standardową wizytę kontrolną
z usuwaniem kamienia nazębnego i polerowaniem szkliwa. „Próchnica oprócz
sprzyjających warunków potrzebuje czasu do rozwoju. W ciągu pół roku
nie wywoła spustoszenia w uzębieniu, więc kontrola co 6 miesięcy jest wystarczająca
w większości przypadków” – objaśnia dr Iwona Gnach-Olejniczak.

  1. Nadmierne wybielanie

Rozjaśnianie zębów pod nadzorem dentysty jest całkowicie bezpieczne. Problem
zaczyna się, gdy zajmujesz się tym na własną rękę i łączysz wiele metod. Pamiętaj,
że olśniewające uśmiechy hollywoodzkich gwiazd na okładkach gazet to efekt
obróbki graficznej albo licówek, czyli porcelanowych nakładek na zęby.
Bleachoreksja, czyli uzależnienie od wybielania, jest naprawdę groźna. „Obsesja
na punkcie super-białego uśmiechu może doprowadzić do krwawienia dziąseł,
nadwrażliwości szyjek zębowych oraz osłabienia i trwałego przebarwienia szkliwa”
– wylicza stomatolog.

  1. Za mało wody

zeby tego nie lubiaJeśli twój oddech nie należy
do najprzyjemniejszych,
a do tego często odczuwasz
suchość w jamie ustnej,
albo na twoich zębach
szybko odkłada się kamień
nazębny, zainteresuj
się stanem swojej śliny.
Być może jest jej
najzwyczajniej w świecie
za mało, ponieważ pijesz
za mało wody. „Ślina jest
niezwykle ważna
dla zdrowia zębów,
wypłukuje resztki jedzenia,
a ponieważ jest lekko
zasadowa, normalizuje pH i zapobiega erozji szkliwa” – wymienia stomatolog.
Jeśli wypijasz ok. 2 litrów wody dziennie, a śliny wciąż jest za mało, zbadaj swoje ślinianki.

  1. Za dużo śmieciowego jedzenia

O tym, że cukier szkodzi zębom, wie chyba każdy. Ale czy wiesz, że słone chipsy
również? Wszystkie pokarmy zawierające dużo „złych” węglowodanów, powinny
razem ze słodyczami znaleźć się na czarnej liście dbających o zęby. Białe pieczywo,
pszenne makarony, ciasta, słodzone napoje, produkty przetworzone powodują
zakwaszanie organizmu, a więc i jamy ustnej. I są doskonałą pożywką dla bakterii
w jamie ustnej. Jeśli nie potrafisz całkowicie odstawić złych węglowodanów,
nie jedz ich przed snem i nie podjadaj między posiłkami. Zadbaj, by w codziennym
menu znalazły się potrawy bogate w witaminy oraz w wapń, fosfor i fluor.

czego nie lubia zeby

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.