Skandynawowie postanowili sprawdzić, jak kobiety i mężczyźni
wydają pieniądze w necie. I świat stanął na głowie.
Tekst: Iza Kołodziej
W Skandynawii konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów przez Internet.
Rynek dynamicznie się powiększa i na dziś w samej tylko Norwegii jest wart
miliardy koron. W ostatnich trzech latach liczba osób preferujących ten rodzaj
handlu wzrosła trzykrotnie, windując tym samym Skandynawię na światowego
lidera handlu internetowego. Najważniejsze argumenty przemawiające
za e-zakupami, to wygoda (kluczowa dla 66% badanych) oraz korzystniejsze
ceny (kluczowe dla 40% badanych).
Analitycy postanowili sprawdzić,
jak i dlaczego poszczególne grupy
konsumentów wydają pieniądze.
Wyniki były zaskoczeniem,
bo zaprzeczyły popularnym
stereotypom na temat płci.
Wbrew pozorom to nie kobiety
najczęściej szukają w necie
cenowych okazji i to nie one
wydają najwięcej.
Nowe bokserki bezstresowo
Z badania przeprowadzonego
przez norweską firmę DIBS wynika, że to mężczyźni w wieku od 25 do 34 lat
najchętniej dokonują zakupów przez Internet. Ich uwagę najskuteczniej przyciąga
nie elektronika i komputery, ale działy „ubrania i buty” oraz „dom i mieszkanie”.
Panowie kupują najnowsze sztuki z kolekcji modowych równie chętnie jak przyrządy
do majsterkowania.
Zdaniem autorów badania dzieje się tak dlatego, że wielu mężczyzn nie lubi zakupów
w tradycyjnych sklepach. Stresuje ich tłok i konieczność stania w kolejkach, krępuje
przymierzanie ubrań, a nawet rozmowa z ekspedientami na temat garderoby,
na przykład bokserek czy skarpetek. E-zakupy rozwiązują ten problem,
pozwalając wybierać i zamawiać towary bez wychodzenia z domu.
Podróże i szaleństwa
A co robią kobiety,
gdy ich partnerzy szukają
sobie w sieci nowych butów?
Obecnie Norweżki najchętniej
kupują w sieci bilety
na wydarzenia kulturalne
(kino, koncert, wystawa),
książki, ubrania i buty,
wyposażenie do domu,
kosmetyki oraz ubezpieczenia.
Poza tym chętniej niż mężczyźni
grają w pokera. Największą
grupę internetowych graczy
hazardowych w Norwegii stanowią kobiety w wieku od 15 do 24 lat.
Wszystkie grupy internetowych konsumentów najbardziej interesuje rynek
turystyczny. Bilety lotnicze, promowe, kolejowe i autobusowe, a także zorganizowane
wakacje to obecnie w Skandynawii najczęściej kupowane przez Internet dobra.