Zdrowy sen latem

Krótkie i gorące noce to mało czasu i średnie warunki na zdrowy sen. Teraz szczególnie trzeba się starać, by dobrze wypocząć.

Tekst: Joanna Zaguła

Długie dni nastrajają do tego, by miło spędzać wieczory. Miło – czyli przy jedzeniu, alkoholu i do późna. A potem trudno jest zasnąć, lepko nam od upału, a rano już po 5 budzi nas słońce. A wakacje nie trwają przez całe lato, trzeba wstać wypoczętym i iść od pracy. Radzimy więc, jak stworzyć w sypialni dobrą atmosferę na zdrowy sen.

Pierwsza rada sprawdzi się o każdej porze roku. Bardzo ważne jest to, by sypialnia (albo chociaż samo łóżko, jeśli macie małe mieszkanie) służyła tylko do spania. Niech to miejsce nie kojarzy się wam ze stresem, gdy pracujecie w domu czy z chaosem rozrzuconych na nim ubrań. To, jaka atmosfera panuje w sypialni, jest kluczowe dla tego, czy da się w niej odprężyć i zdrowo zasnąć.

Dla odprężenia kluczowe jest też odcięcie się od technologii. Ostatnia godzina przed snem powinna być przeznaczona na rozmowy z bliskimi czy lekturę książki. Tablety, telefony i laptopy idą w odstawkę. Co ważne, są one nie tylko rozpraszające, ale niezdrowe dla wzroku. Tak, jak każde intensywne źródło światła. Zadbajcie więc o to, by odciąć inne jego źródła. Zasłońcie okna, jeśli na ulicy świecą latarnie, nie zasypiajcie przy lampce, czy przy telewizorze. Przydadzą się też specjalne opaski na oczy. Nie wyciemniajcie jednak sypialni zupełnie, bo będzie wam ciężko wstać.

Jeśli macie problem z zaśnięcie, nie męczcie się w łóżku. Po 20 minutach przewracania się z boku na bok wstańcie. Idźcie do kuchni napić się wody, poczytajcie w fotelu, wyjdźcie do ogrodu. Leżenie bezczynnie w łóżku tylko sprawia, że koncentrujecie się na bezsenności i ze stresu tym bardziej nie możecie zasnąć.

Zadbajcie o odpowiednią temperaturę. Ha, ha. Przy tych egzotycznych temperaturach jest to prawie niewykonalne. Jeśli jest bardzo źle, warto rozważyć montaż klimatyzacji. Dla zdrowia. Poza tym ustawcie wiatrak nad miską z wodą, niech wzbudza bryzę. Pijcie wodę przed snem i zostawcie pełną szklankę koło łóżka. Spijcie w pościeli z naturalnych tkanin. Tylko len czy bawełna zdaje egzamin przy takich upałach.

No i niestety, jedzenie obfitych posiłków i picie alkoholu wieczorem nie sprzyja dobremu snu. Letnich imprez nie da się zakazać, ale bawcie się zdrowo i może nie codziennie…

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.