Akademia Przedsiębiorczości to projekt społeczny, którego celem jest pokazanie,
że kobiety, dzięki korzystaniu z nowych technologii, potrafią założyć swój biznes
w sieci. Nie słyszałaś o nim? Czas to nadrobić.
Program realizowany przez home.pl oraz magazyn Claudia wystartował w kwietniu 2016 roku. Kobiety, które zdecydowały się w nim wziąć udział, mogą za symboliczną złotówkę wykupić pakiet narzędzi do stworzenia swojego bloga, strony internetowej lub e-sklepu. Dodatkowo korzystają z cyklu webinariów, warsztatów oraz infolinii
z dedykowaną pomocą ekspertek firmy home.pl. Dzięki tym poradom poznają realia prowadzenia przedsiębiorstwa w sieci.
Kim jest przedsiębiorcza Polka?
Do tej pory w programie wzięło udział ponad 600 Polek. Kim są, gdzie mieszkają, czym się zajmują, jaką działalność chciałyby rozwinąć w internecie, jakie korzyści dało im uczestnictwo w Akademii Przedsiębiorczości – oto pytania, które zostały
im zadane przez home.pl i Claudię podczas badania opublikowanego z okazji
Dnia Kobiet.
Okazuje się, że aż 42 proc. uczestniczek Akademii Przedsiębiorczości to kobiety
w przedziale wiekowym 31-40 lat, 33 proc. – 21-30 lat, 25 proc. – 41-50 lat. Najczęściej mieszkają w miastach do 50 tys. mieszkańców. Odpowiedziało tak 42 proc. uczestniczek Akademii Przedsiębiorczości. Druga co do wielkości grupa kobiet uczestniczących w projekcie żyje w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.
To 33 proc. uczestniczek programu. Z kolei 17 proc. kobiet mieszka w miastach liczących od 51 do 100 tys. mieszkańców, 8 proc. – od 201 do 500 tys. mieszkańców.
Co ciekawe, wszystkie uczestniczki Akademii Przedsiębiorczości posiadają
co najmniej średnie wykształcenie, aż 67 proc. z nich może się pochwalić dyplomem wyższej uczelni.
A czym się zajmują na co dzień? Prawie połowa, bo 42 proc. uczestniczek programu, ma własną firmę albo uprawia wolny zawód. Kolejne 25 proc. zajmuje się prowadzeniem domu i wychowywaniem dzieci, po 17 proc. – pracuje dorywczo,
nie jest nigdzie zatrudniona, uczy się lub studiuje, przebywa na urlopie wychowawczym albo macierzyńskim.
Spełniamy marzenia
Dlaczego Polki zdecydowały się
na uczestnictwo
w Akademii Przedsiębiorczości? Zdecydowana większość
z nich marzy o prowadzeniu biznesu związanego
z branżą, którą się pasjonują. Odpowiedziało tak aż 83 proc. pań. Z kolei 33 proc. uczestniczek programu chce oddalić
od siebie widmo bezrobocia, 25 proc. – rozwijać się zawodowo, 17 proc. – polepszyć swoją sytuację materialną.
Część kobiet (17 proc.)
nie odczuwa już satysfakcji
z wykonywanej przez siebie pracy, chce wykorzystać popyt na usługi, które chcą świadczyć (17 proc.), czasami kluczową rolę w podjęciu decyzji o uczestnictwie
w programie odegrali przyjaciele i rodziny kobiet, mocno je do tego zachęcając
(17 proc.).
W opinii kobiet, uczestnictwo w Akademii Przedsiębiorczości sprawiło, że w końcu odważyły się na realizację swoich marzeń oraz dało szansę na rozpoczęcie nowego rozdziału w życiu zawodowym. Odpowiedziało tak 33 proc. pań. Z kolei 17 proc. przekonało się, że potrafi korzystać z nowych technologii. Tyle samo badanych doceniło pakiet narzędzi, oferowanych przez home.pl.
Kobiety stawiają na handmade
Dla lwiej części kobiet biorących udział w Akademii Przedsiębiorczości program stał się impulsem do podjęcia decyzji o założeniu swojego biznesu. Aż 75 proc. pań deklaruje, że otworzy swoją firmę w ciągu najbliższych dwóch lat, 8 proc. – w ciągu najbliższych pięciu lat. Dlaczego chcą to zrobić? Kusi je bycie niezależnym (67 proc.), chcą realizować swoje pasje (50 proc.), marzą o pracy, która nie kolidowałaby
z obowiązkami rodzinnymi (42 proc.), była zgodna z ich wykształceniem
i pozwalałaby na wykorzystywanie posiadanych umiejętności (35 proc.).
O zakładaniu jakich biznesów myślą przedsiębiorcze Polki? Najczęściej chcą postawić na rękodzieło (42 proc.), handel (17 proc.), usługi związane z opieką zdrowotną
i opieką społeczną (17 proc.), produkcję odzieży i obuwia (8 proc.),
turystykę i gastronomię (8 proc.), działalność związaną z kulturą,
rozrywką i rekreacją (8 proc.).
Co bardzo ważne, ponad połowa z nich uważa, że ma takie same szanse na założenie swojego biznesu jak mężczyźni. Pozbywają się więc swoich kompleksów.
Przyszłość należy do przedsiębiorczych Polek!