Ruszyła międzynarodowa kampania 16 Dni Przeciwko Przemocy ze Względu na Płeć. W tym roku Fundacja SEXEDPL włącza się w akcję wyjątkowym projektem. „Księcia z bajki się zachciało?!” to dwa spoty, które wykorzystując motywy baśni, pokazują, jak wygląda przemoc seksualna, której doświadczają Polki. Kampania z udziałem Mateusza Damięckiego i Eryka Kulma wspiera Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL, której partnerem strategicznym jest Uber Polska.

Kampania „Księcia z bajki się zachciało?!” w przewrotny sposób porusza temat przemocy seksualnej, o której mówi się coraz więcej, ale wiele jej form wciąż uważanych jest za „niewinny żart”. Tymczasem – jak podkreślają twórcy kampanii – to właśnie na takich zachowaniach, jak seksistowskie komentarze, catcalling, wysyłanie intymnych zdjęć bez zgody, budowana jest kultura pozwalania na przemoc seksualną.

Nowy projekt SEXEDPL składa się z dwóch filmów inspirowanych baśniami: „Śpiącą królewną” i „Kopciuszkiem”. W spotach pojawiają się znani aktorzy: Mateusz Damięcki („Furioza”, „Kochaj i tańcz”) oraz Eryk Kulm („Chopin, Chopin!”, „Filip”). Obaj wcielali się już w role amantów, dlatego ich wizerunek kontrastuje z językiem przemocy, który często słyszą kobiety.

„Urodziłem się w latach 80., wtedy na porządku dziennym były chamskie odzywki robotników wobec przechodzących ulicą dziewcząt, gwizdy i nieprzyzwoite gesty facetów stojących pod sklepem pod adresem kobiet. Czasy się zmieniły. A problem został. Panowie, żarty na bok. Szacunek przede wszystkim. Kobiety muszą przestać czuć się przez Was niekomfortowo i niebezpiecznie” – tłumaczy Mateusz Damięcki.

Centralnym elementem kampanii “Księcia z bajki się zachciało?!” jest podkreślenie dostępu do Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL, działającej dzięki wsparciu partnera strategicznego – Uber Polska. Linia oferuje anonimową i bezpłatną pomoc psychologiczną, od poniedziałku do niedzieli w godzinach 10–22.

„Dane z naszego wspólnego raportu jasno pokazują, że przemoc seksualna zaczyna się dużo wcześniej, niż wielu osobom się wydaje — od żartów, komentarzy czy niechcianych wiadomości. Dlatego od lat wspieramy realne rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo kobiet. Wspierając Antyprzemocową Linię Pomocy SEXEDPL chcemy dać wszystkim przestrzeń do rozmowy i realnego wsparcia lub impuls do refleksji i zmiany zachowań” – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber Polska.

Projekt ma dwa równoległe cele:

  1. Uświadomić mężczyznom, że to, co dotąd uważali za żarty, może być przemocą.
  2. Dać kobietom narzędzia i język, które pozwalają nazwać swoje doświadczenia i powiedzieć: to, czego doświadczam, nie jest normalne — to jest przemoc.

1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne

Spoty są odpowiedzią na wnioski z raportu Imprezowa mapa Polski, przygotowanego na zlecenie SEXEDPL i Uber Polska. Badanie pokazało skalę problemu:

  • Aż 56% kobiet zetknęło się z seksualnymi komentarzami i „żartami” ze strony mężczyzn,
  • Ale 1 na 3 mężczyzn nie uznaje seksistowskich komentarzy za nadużycie seksualne,
  • A 1 na 4 mężczyzn nie postrzega niechcianego obnażania się jako przemocy seksualnej.

TikTok i Antyprzemocowa Linia Pomocy SEXEDPL ze wsparciem dla osób doświadczających przemocy

Dziś przemoc seksualna często przenosi się do sieci. To, co kiedyś było wulgarnym komentarzem na ulicy, dziś kobiety częściej spotykają w mediach społecznościowych, wiadomościach czy aplikacjach randkowych. Internet daje anonimowość, a tym samym — większą śmiałość do przemocy. Ale to jednocześnie przestrzeń, w której możemy realnie reagować i walczyć z przemocą.

TikTok, partner komunikacyjny Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL uwrażliwia użytkowników na ten problem, a jednocześnie oferuje możliwość natychmiastowego znalezienia pomocy. Wpisanie słów związanych z przemocą seksualną czy molestowaniem powoduje, że użytkownikowi wyświetla się odpowiedni komunikat oraz informacja o Antyprzemocowej Linii Pomocy SEXEDPL.

Zaktualizowana baza słów kluczowych i popularnych zwrotów powstała przy współpracy z SEXEDPL a wprowadzone rozwiązanie będzie na stałe widoczne w aplikacji.

TikTok przekazał również środki na promocję kampanii w serwisie, by tak spoty kampanijne, jak i treści edukacyjne, które powstaną na profilu SEXEDPL dotarły do jak najszerszej grupy odbiorców.

„Nie ma zgody na jakąkolwiek formę przemocy na TikToku, niezależnie od tego, czy to mowa nienawiści, nienawistne i przemocowe zachowania czy ideologie. Aktywnie rozwijamy nasze narzędzia i polityki w tym zakresie, ale takie okazje jak coroczne 16 dni […] traktujemy jako moment szczególnego podkreślenia, że TikTok może się rozwijać tylko dzięki swojej różnorodnej społeczności” – mówi Łukasz Gabler, Public Policy Manager for CEE in TikTok.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.