Spędzanie czasu z rodziną wciąż jest dla nas na pierwszym miejscu, jednak coraz więcej osób czas wolny przeznacza na samotny relaks, podróże i zwyczajne „nicnierobienie”. Nowe dane z raportu Human Answer Institute i Zymetrii pokazują, jak zmienia się styl życia Polaków i ich stosunek do spędzania wolnego czasu.

czas wolny - jak go spędzamy?
fot: Pixabay

Rodzina, książka i podróże – hierarchia się zmienia

Spędzanie czasu z rodziną nadal znajduje się na szczycie rankingu ulubionych form spędzania wolnego czasu Polaków (28%), jednak jego popularność spadła o 3 punkty procentowe względem ubiegłego roku. Na znaczeniu zyskują inne czynności. 17% badanych najchętniej wybiera leżenie pod kocem i czytanie książek, a 13% podróże po świecie, poznawanie innych kultur, zwyczajów i kuchni. Rosnącą popularnością cieszy się przy tym aktywność fizyczna (13%, wzrost o 2 pp.). Spadek popularności w 2025 r. zanotowało oglądanie w spokoju ulubionych mediów społecznościowych (spadek o 2 pp. do 8%). Największą dynamikę wzrostu ma jednak zupełne „nicnierobienie” – wskazywane przez 8% respondentów (wzrost o 3 pp.).

„Tradycyjną formą spędzania majówki przez Polaków było wspólne spędzanie czasu – z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi – przy grillu i piwie, na festynach czy aktywności turystycznej. Jednak z badań wynika, że pojawia się przepracowanie i przemęczenie, które skutkuje chęcią spędzania czasu bez jakiejkolwiek aktywności” – komentuje Jan Ołdakowski, współzałożyciel Human Answer Institute.

Z raportu wynika również, że chcący mieć dużo pieniędzy znacznie częściej wybierają oglądanie w spokoju ulubionych mediów społecznościowych i czas z przyjaciółmi, a rzadziej wskazują na czas z rodziną. Osoby ceniące sobie posiadanie czasu, a nie pieniędzy, częściej wskazują na naukę języków. Miłośnicy radości życia chętniej wybiorą podróże, poznawanie nowych kultur i czas z rodziną.

Na podróżowanie częściej wskazali też respondenci, którzy deklarują, że rzadko czują się szczęśliwi, a ci, którzy często czują się szczęśliwi, typowali leżenie i czytanie książek oraz czas z rodziną.

Majówka jako soczewka potrzeb społecznych

Jak podkreślają autorzy raportu, majówka to nie tylko przedłużony weekend, ale soczewka, przez którą widać szersze potrzeby i nastroje społeczne – zarówno emocjonalne, jak i kulturowe.

„Czas wolny to dziś nie tylko przywilej, ale też waluta. To, na co go poświęcamy, pokazuje naszą kondycję psychiczną i emocjonalną, ale też wartości, którymi się kierujemy. Sposób, w jaki odpoczywamy, świadczy o nas. Coraz częściej widzimy potrzebę wyciszenia, autonomii i oderwania się od świata, który nieustannie wymaga aktywności. „Nicnierobienie” przestaje być oznaką lenistwa – to świadoma forma troski o siebie, czasem wręcz swoisty akt samoobrony. Dane udowadniają przy tym, że potrzebujemy dziś nie tylko odpoczynku, ale nowej jakości relacji – z bliskimi, ze światem, z samym sobą. I to jest wyzwanie nie tylko dla jednostek, ale też dla instytucji, pracodawców i twórców przestrzeni publicznej” – komentuje Katarzyna Życińska, współzałożycielka Human Answer Institute.

Z raportu wyłania się obraz społeczeństwa, które – choć wciąż aktywne i zaangażowane – coraz częściej potrzebuje zatrzymania, przestrzeni dla siebie i odpoczynku od nadmiaru bodźców. Tradycja i rodzina są wciąż ważne, ale ulegają ewolucji. Widoczna jest rosnąca potrzeba indywidualnego relaksu, rozwoju i dbałości o własne samopoczucie. Równolegle ważna jest też otwartość na nowe doświadczenia i świadomość zdrowego stylu życia. Wart odnotowania jest też zmęczenie i mniejsze zainteresowanie mediami społecznościowymi oraz akceptacja „nicnierobienia”. Styl życia Polaków staje się lustrem naszych emocji, wartości i codziennych napięć – a sposób, w jaki odpoczywamy, mówi dziś więcej niż kiedykolwiek wcześniej.

 

 

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.