Chcąc zrozumieć sekret zdrowego odżywiania, należy pomyśleć o kuchennej misce na owoce – radzą badacze. Miska sprawia, że owoce są bardziej dostępne, atrakcyjne i poręczne do zjedzenia niż te leżące na dnie lodówki.

shutterstock_132415469Dokonana przez naukowców Cornell Food and Brand Lab w Cornell University analiza 112 badań poświęconych zachowaniom związanym ze zdrowym odżywianiem wykazała, że osoby odżywiające się najzdrowiej robiły tak, ponieważ restauracje, sklepy spożywcze, kafeterie czy choćby małżonkowie zadbali o to, aby pokarmy takie jak owoce i warzywa były widoczne, łatwo dostępne (np. leżały nieopodal), atrakcyjnie wyeksponowane i wydawały się naturalnym konsumenckim wyborem. Trzy kluczowe czynniki sprawiające, że chętniej sięga się po zdrowe pokarmy to: dostępność, atrakcyjność i oczywistość wyboru.

Zdrowe początki

Badanie opublikowane w „Psychology and Marketing” wykazało, że umieszczenie owoców w ładnej misce, np. obok kluczyków do samochodu, sprawia, że sięgnięcie po banana czy jabłko jest nagle bardziej naturalne, atrakcyjne i właściwe niż zjedzenie czekoladowego ciastka albo czipsów. „Te trzy czynniki pozwalają wprowadzić nieskończenie wiele zmian, by ludzie – włączając w to nas samych – odżywiali się zdrowo” – komentuje dr Brian Wansink, autor badania i dyrektor Cornell Food and Brand Lab.

shutterstock_171554894

Superżywność

Z kolei David Wolfe, ekspert ds. zdrowego odżywiania i autor książki „Superżywność. Jedzenie i medycyna przyszłości” zachęca, aby kuchenną miskę wypełnić tzw. superżywnością. „Spożywanie superżywności znacznie ułatwia osiągnięcie idealnej wagi, utrzymanie diety i nabranie nowych nawyków żywieniowych. Superżywność ułatwi detoksykację organizmu i wprowadzi nas w świat zdrowej żywności – bez udziału silnej woli! Ponadto superżywność eliminuje konieczność przyjmowania syntetycznych suplementów witaminowych i mineralnych” – przekonuje Wolfe i jako przykłady superpokarmów, które warto pogryzać, wymienia jagody goji, surowe ziarna kakaowca czy orzechy kokosowe.

Przeprowadzone w zeszłym roku badanie Centrum Badania Opinii Społecznej wykazało, że problemy z wagą ma 51 procent Polaków. Co trzeci ma nadwagę (34 proc.), a co piąty (17 proc.) jest otyły.

Basket of fresh organic fruits in the garden

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.