Po kilku krokach dostajesz zadyszki i nie wchodzisz na trzecie piętro bez zatrzymania. Ale mimo to chcesz zacząć grać w tenisa, biegać, chodzić na siłownię. Uważaj, żeby zryw sportowy nie skończył się kontuzją!

_Z5A4295ret

 

 

Chęć uprawiania sportu jest rzeczą godną pochwały. Niestety, gdy na początku postawisz sobie poprzeczkę za wysoko, nie tylko się zniechęcisz, ale i sobie zaszkodzisz, bo jako amatorka jesteś szczególnie narażona na wszelkiego rodzaju urazy. Jak im zapobiegać – radzi dr Przemysław Kołakowski, ortopeda i kierownik medyczny Szpitala Centrum ENEL-MED w Warszawie.

_Z5A3206ret

  1. Wyluzuj. Nie przeciążaj się nadmiernie i nie próbuj nadrabiać tych tygodni (miesięcy?), w czasie których siedziałaś na kanapie. Jeśli cokolwiek w czasie ćwiczeń zaczyna cię boleć – zatrzymaj się i odpocznij.
  1. Miksuj. Jeśli w czasie wykonywania określonego ćwiczenia odczuwasz ból, natychmiast zmień je na inne. Nie warto zmuszać się do codziennego biegania, gdy boli cię kolano, skoro przez kilka dni możesz iść na basen. Najważniejsze, by się ruszać, prawda?
  1. Popraw technikę. Jeśli nieprawidłowo wykonujesz ćwiczenia, źle trzymasz rakietę do tenisa, masz źle ustawione parametry roweru – wzrasta prawdopodobieństwo, że sobie zaszkodzisz. Rozpoczynając przygodę z daną dyscypliną, rozważ kilka lekcji u profesjonalisty.
  1. Rozciągaj się. Nie zapominaj, że przed rozpoczęciem treningu i po jego zakończeniu, trzeba się rozgrzać. Zmniejsza to ryzyko mikrourazów.
  1. Wzmacniaj. Zadbaj o siłę mięśni. Odpowiednio przygotowane grupy mięśniowe, które angażuje dana aktywność łatwiej znoszą czekające je przeciążenia.
  1. Dozuj. W sporcie lepiej nie iść na skróty. Wybierz dłuższą ścieżkę treningową, pamiętając, że lepiej ćwiczyć regularnie i spokojnie niż gwałtownie i intensywnie.
  1. Dobieraj. Prawidłowo dobrany sprzęt sportowy to podstawa. W kwestii właściwych butów, wielkości ramy rowerowej, obciążeń na siłowni, poszukaj wiarygodnych informacji lub skorzystaj z pomocy fachowca.
  1. Nie ignoruj. Ciało wysyła ci jasne sygnały. Jeśli odczuwasz dolegliwości bólowe – nie bagatelizuj ich! Wizyta u lekarza i odpowiednie badania pomogą ustalić źródło problemów i je wyeliminować.

_Z5A7850ret

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.