W Światowy Dzień AIDS ruszyła szósta edycja kampanii Projekt Test. Jej celem jest przekazanie treści profilaktycznych dotyczących bezpiecznego seksu i zachęcenie Polaków do testowania się w kierunku HIV.
Apel skierowany jest przede wszystkim do osób po 50 r.ż., jednak – poprzez uświadomienie, że HIV może dotknąć każdego, niezależnie od wieku, płci i statusu społecznego – przekaz kierowany jest także do pozostałych grup wiekowych. Poza kształtowaniem postaw prozdrowotnych, kampania ma na celu przeciwdziałanie stereotypom związanym z wiekiem i tabuizacji sfery seksualnej u osób po 50-tce.
Seksualność 50-latków
„Wystarczy rozejrzeć się wokół nas, włączyć telewizję lub otworzyć gazetę. Częściej zobaczymy w nich reklamę, w której 30-letnia córka podaje rodzicom witaminy czy leki poprawiające pamięć. Dużo rzadziej można natrafić na przekaz, w którym pokazane będą osoby dojrzałe cieszące się pełnią życia” – tłumaczy Katarzyna Sikorska, prezes Stowarzyszenia Pomoc Socjalna. Zdaniem ekspertki materiałów, gdzie osoby po 50-tce pokazywane są w kontekstach nawiązujących do seksualności, nie ma prawie wcale, a te, które się pojawiają, często dotyczą przeciwdziałania problemom związanym z potencją.
Tymczasem, „ludzka seksualność rządzi się własnymi prawami i zależy nie tylko od czynników biologicznych, ale równie duże znaczenie mają aspekty psychologiczne i społeczne. Z badań wynika, że potrzeby dojrzałych Polaków są tożsame z potrzebami innych Europejczyków czy Amerykanów, wszyscy są zainteresowani kontynuacją i pielęgnacją tej sfery życia” – dodaje Agata Kwiatkowska, autorka kampanii Projekt Test.
Ambasadorzy
W ramach kampanii został stworzony spot i sesja zdjęciowa z udziałem Ambasadorów. Autorką sesji i reżyserką filmów jest jedna z najlepszych polskich fotografek Zuza Krajewska. Na zdjęciach w tegorocznej kampanii wystąpili: Mariola Bojarska-Ferenc, Ewa Kasprzyk, Lidia Popiel, Grażyna Wolszczak, Andrzej Grabowski, Jacek Kawalec, Tomasz Lipiński, Piotr Polk.
Z tej okazji uruchomiony został portal edukacyjny www.manifest50.pl, gdzie dostępne są wywiady z Ambasadorami kampanii, zdjęcia, spoty oraz informacje na temat testowania. Dodatkowo każdy ma szansę dopisać swój punkt do manifestu.