Im bliżej Wielkanocy, tym jaja robią się większe. Dosłownie.

Świąteczne symbole są dla nas tym ważniejsze, im dane święta są bliżej, to oczywiste. Nie każdy jednak wie, w jak dużym stopniu zmienia się nasza percepcja wraz z nadejściem świąt. Naukowcy nie byliby sobą, gdyby nie potrafili tego w pomysłowy sposób sprawdzić.

jaja 2Jaja jak berety

Klasyczne już badania z Uniwersytetu Nowego Meksyku pokazały, że poproszeni o narysowanie świątecznych symboli, szkicujemy je tym większe, im mniej czasu pozostało do celebracji święta. I tak uczniowie szkół podstawowych malują na kartkach tym większe jaja, im niecierpliwiej oczekują zbliżającej się Wielkanocy. Szczególnie dziewczynki zdają się być pod wpływem specyficznego czaru Świąt Wielkiej Nocy.

Ki zając?

W tych krajach, w których dzieci wierzą w wielkanocnego zajączka, czyli między innymi w Niemczech, Francji, Skandynawii i USA, naukowcy sprawdzili, na ile rozpoznawalną postacią jest zając z koszykiem kolorowych jajek. Okazało się, iż dzieci i dorośli tym trafniej rozpoznają ten świecki symbol Wielkanocy, im bliżej do wiosennych świąt. I tak na przykład w listopadzie, badani nie tylko dziwią się obecnością człowieka przebranego za zająca, ale też mają trudności z rozpoznaniem kostiumu. Na widok zająca zastanawiają się, czy mają przed sobą kaczkę, czy może borsuka. To samo przebranie zaprezentowane w kwietniu nie budzi już żadnych wątpliwości. Zając to zając.

Smacznego jajka!

Co z tego dla nas wynika? Właściwie tylko tyle, że naprawdę lubimy świętować, a oczekiwanie na Wielkanoc wpływa na naszą percepcję. Smacznego jajka!

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.