Szczycący się tytułem najbardziej niezawodnego samochodu w swojej klasie SEAT Altea XL w moich oczach jest przede wszystkim pojazdem, który w wakacje bez problemu zabierze na pokład cztery dorosłe osoby z dużymi bagażami, a na co dzień pozwoli cieszyć się zaletami auta sportowego.
Hiszpańska uroda
W ciągu tygodniowej podróży po Polsce wydłużoną Alteą nie raz miałam okazję przekonać się, że model ten rzeczywiście zasłużył na otrzymany kilka lat temu w Mediolanie tytuł „Najpiękniejszego Samochodu Świata”. Mimo trzech lat obecności na rynku, moje auto nie tylko budziło zainteresowanie wśród kierowców, ale też zbierało pochlebne opinie od przechodniów. Hiszpański minivan zwraca na siebie uwagę dzięki oryginalnej zgrabnej, linii nadwozia, pokaźnej masce z mocno zaznaczonymi przetłoczeniami oraz dużym przednim reflektorom, podobnych do instalowanych w większości nowych modeli SEAT-a. Panie, którym zawsze na widok sportowego samochodu serce bije szybciej, powinny wybrać wersję z otwieranym dachem, aluminiowymi 18-calowymi felgami i sportowymi fotelami. Słowo daję – satysfakcja gwarantowana.
Pojemność XL
Multimedia w desce
Podobała mi się też szeroka deska rozdzielcza z prostym panelem sterowania na środku i obszyta skórą wygodna sportowa kierownica. Jedyne co mogliby w nim poprawić to jakość plastików. W testowanej przeze mnie wersji zamontowana była stacja multimedialna Kenwood z dotykowym monitorem i pilotem do zdalnego sterowania. Jeśli nie wydajemy na samochód ostatnich oszczędności warto ją dokupić. Urządzenie to dysponuje kompletnym systemem nawigacji, funkcjami odtwarzania audio, video i tunerem radiowym. Rzadko spotyka się tak dokładnego elektronicznego przewodnika.
W trasie
Muszę przyznać, że powiększoną Alteę prowadzi się dużo stabilniej niż jej mniejszą siostrę. Dość twarde zawieszenie w połączeniu z mocną jednostką napędową daje niemal sportowe emocje. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala kierowcy mieć poczucie pełnej kontroli nad samochodem. Ale, gdy wjeżdżamy na nierówną nawierzchnię od razu, nawet niewielkie dziury, dają się we znaki pasażerom. Decydującym się na zakup tego samochodu radzę zapytać o takie systemy ułatwiające podróżowanie jak system kontroli trakcji ABS, system zapobiegający uślizgowi kół podczas przyspieszania – TCS, system doświetlania zakrętów AFS czy asystent nagłego hamowania HBA. Za podstawową wersję testowanego modelu 2.0 TDI z 2-sprzęgłową skrzynią DSG trzeba zapłacić 103 990 zł.
Według EuroNCAP – wyspecjalizowanej organizacji zajmującej się badaniem bezpieczeństwa pojazdów – SEAT Altea to najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie. Bardzo wysoko oceniony jest pod względem ochrony kierowcy, dzieci i pieszych.