Sen to zdrowie

Jesteś przeziębiona? Wyśpij się dobrze. Podczas snu nasz organizm regeneruje się i przygotowuje do następnego dnia, co jest szczególnie istotne w czasie choroby i procesie rekonwalescencji.

Sen stanowi istotną część naszego życia, chociaż dość często bywa bagatelizowany. Żyjemy szybko, długo pracujemy i bardzo późno kładziemy się do łóżka. Wiele razy wydaje się, że nie ma czasu na kilkugodzinne odespanie pracowitego dnia. Niestety, takie praktyki nie pozostają obojętne dla naszego zdrowia.

Dlaczego sen jest ważny?

Brak snu wpływa negatywnie na nasze zdolności psychofizyczne. Po nieprzespanej nocy – lub krótko trwającym śnie – nie jesteśmy w stanie ani się skupić, ani w stu procentach wykorzystać naszych zdolności i umiejętności. Brak snu nie tylko wywrze niekorzystny wpływ na umysł, ale także na wygląd zewnętrzny.

Sen zajmuje nam mniej więcej 1/3 życia i jest jego integralną częścią, której nie powinno się pomijać. Dobry sen wpływa na poprawę wyglądu i sprawność umysłu, ale także wpływa na samopoczucie i zdrowie. Jak dowodzą badania, zmniejszenie ilości przesypianych godzin wpływa na zwiększenie podatności na choroby. W skrajnych przypadkach, np. chroniczny braku snu, może nawet doprowadzić do wyniszczenia organizmu.

W zależności od wieku, człowiek potrzebuje określonej liczby godzin przeznaczonych na sen. Dzieci będą przesypiały więcej niż dorośli, którzy na spanie powinni przeznaczać od 7 do 8 godzin na dobę.

Sen a choroba

Szczególną uwagę jakości snu należy poświęcić podczas choroby. W przypadku wielu schorzeń ma on ogromne znaczenie w powrocie do zdrowia. Także w trakcie przeziębienia czy grypy, długi i spokojny sen jest bardzo istotny. W czasie snu nasz organizm regeneruje się szybciej, a co za tym idzie – sprawniej wracamy do zdrowia.

Dlatego bardzo ważne jest, obok przestrzegania zaleceń lekarza dotyczących leczenia, zadbanie o odpowiednią ilość snu.  Spokojny wypoczynek pomoże nam powrócić do pełni sił i szybciej pozbyć się uporczywych objawów choroby.

Niestety, objawy towarzyszące grypie i przeziębieniu, takie jak kaszel, katar, zatkany nos, ból głowy i gardła, powodują dyskomfort i uniemożliwiają odpoczynek. Chorzy mają problemy z zasypianiem
a także budzą się kilkukrotnie w ciągu nocy z powodu dręczących ich objawów.

Jak się wyspać w czasie przeziębienia?

Przeziębienie to najczęściej występująca, łagodna choroba górnych dróg oddechowych. Atakuje dzieci i dorosłych, którzy średnio są przeziębieni 1-2 razy do roku. Natomiast dzieci od 2 do 4 razy. Do najbardziej uciążliwych objawów dla chorującego są zaliczane kaszel, katar i ból gardła, które uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, a także zaburzają higienę snu.

„By zapewnić sobie lepszej jakości wypoczynek, warto pamiętać o zasadach, których przestrzeganie pomoże szybciej wrócić do zdrowia. Okazuje się, że 91% osób wstało rano wypoczętym, dzięki miejscowemu zastosowaniu maści leczniczej. Takie maści działają do 8h, dzięki czemu zapewniają spokojny sen całej rodzinie. Wynika to z doboru odpowiednich składników, które łagodzą dolegliwości górnych dróg oddechowych w katarze oraz działają łagodnie znieczulająco jeszcze przed zaśnięciem. Mamy więc do czynienia z potrójnym działaniem, które łagodzi kaszel, katar i podrażnienie gardła. Udowodniono, że przeszkadzający zasnąć uporczywy kaszel można ograniczyć stosując np. olejki eteryczne. Wcieranie wazeliny z ich dodatkiem w okolice skóry klatki piersiowej na pół godziny przed snem łagodzi nasilenie odruchu kaszlowego. Należy dodatkowo pamiętać, by w okresie choroby stale się nawadniać. Pamiętajmy, że długi sen i odpoczynek od codziennych zadań pomoże nam się zregenerować i szybciej powrócić do zdrowiatłumaczy lek. med. Magdalena Piórkowska, internista, ekspert kampanii „Śpij Zdrowo!”.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.