Ethno Jazz Festival ma zaszczyt zaprosić na cykl koncertowy dedykowany pamięci jednej z największych gwiazd world music – Cesárii Évorze. Wpływ “bosonogiej divy” na rozwój i popularność muzyki folkowej jest nie do przecenienia; to ona wprowadziła muzykę z Wysp Zielonego Przylądka na światowe sceny, przyczyniła się do fascynacji świata kulturą afrykańskiego kontynentu i wykreowała, często nieświadomie, wiele wspaniałych karier muzycznych.

 

We Wrocławiu Cesária Évora występowała trzykrotnie, w tym dwa razy w ramach Ethno Jazz Festivalu. Zaplanowany był już jej kolejny koncert na marzec obecnego roku. Jejn niespodziewana śmierć pokrzyżowała wszelkie plany artystyczne. Cykl Tribute to Cesária Évora ma być hołdem dla tej wspaniałej artystki, nazywanej „Królową morny” czy „Cesarzową Wysp Zielonego Przylądka”, złożonym przez młodych artystów z Cabo Verde, którzy swą karierę muzyczną zawdzięczają spotkaniu z Cesárią Évorą i dzięki którym wspaniała “muzyka świata” propagowana przez Cesárię długo jeszcze będzie cieszyła słuchaczy na całym świecie.

Koncerty odbędą 13 i 14 października w klimatycznym wnętrzu Synagogi pod Białym Bocianem we Wrocławiu, a wystąpią na nich największe gwiazdy z Wysp Zielonego Przylądka – dobrze znane już polskiej publiczności – Lura i Sara Tavares oraz, po raz pierwszy w Polsce, męski przestawiciel Cabo Verde – Mario Lucio.

Lura, właściwie Maria de Lurdes Pina Assunção (ur. 1975 r. w Lizbonie) – śpiewająca po portugalsku wokalistka i kompozytorka pochodząca z Wysp Zielonego Przylądka.

Rozgłos zdobyła w 2004 r. po wydaniu albumu Di Korpu Ku Alma, kiedy została okrzyknięta następczynią największej afrykańskiej divy – Cesárii Évory. Obie występowały wielokrotnie razem (m.in. w paryskiej sali koncertowej Olympia). Na rozwój jej kariery muzycznej mieli wpływ m.in. Bonga, Tito Paris, Paulo Flores i Paulinho Vieira.

Lura w swojej twórczości prezentuje nurty muzyczne pochodzące z Wysp Zielonego Przylądka. Ma na swoim koncie 5 płyt. Na albumie M’bem di Fora Lura czerpie z tradycji muzycznej Wysp Zielonego Przylądka. Producentem płyty jest Nando Andrade (producent płyty Césarii Évory – Rogamar). Do współpracy Lura zaprosiła wybitnych muzyków i podobnie jak u Césarii Évory nie brak tu tradycyjnych kabowerdyjskich gatunków – morna, coladera, ale Lura sięga jeszcze po batuku – bardzo dynamiczny styl pochodzący z Santiago.

Sara Tavares, czołowa reprezentantka nowej generacji wokalistów Zielonego Przylądka, którzy wypłynęli na fali globalnego sukcesu Césarii Évory. Sara urodziła się poza wyspami, w pokoleniu dzieci emigrantów, którzy wyruszyli z Wysp Zielonego Przylądka na Atlantyku do Europy w poszukiwaniu pracy.

Jej debiutancki solowy album Mi Ma Bô z 1999 r. wciąż był zakorzeniony w muzyce R’n’B, ale jego producent, mieszkający w Paryżu afrykański artysta i producent Lokua Kanza, połączył ją z rytmicznym afro-popem. Album zdobył w Portugalii Złotą Płytę i był nominowany do portugalskich nagród Grammy (Globos de Oero) w kategorii Najlepszy Wykonawca. Druga płyta, cudowny album, kołyszący rytmami rodem z wysp i diaspory afrykańskiej – Balancê – stała się początkiem międzynarodowej kariery Sary Tavares.

Muzyka Sary Tavares pełna jest słonecznego ducha, a jej najnowszy album, Xinti (Feel It), jest wręcz w nim skąpany. Twórczość Sary nigdy nie była tak intensywna i uczuciowa. To zadziwiająca kolekcja, pełna niespodzianek, ukazujących o ile bogatszy i szerszy stał się wokalny repertuar Sary Tavares. Jej piosenki są liryczne i zmysłowe, intymne, ale jednocześnie ubrane w pozytywne funkowe rytmy, rodem z Zielonego Przylądka i Afryki.

Mário Lúcio, właściwie Lúcio Matias de Sousa Mendes, wokalista, filantrop, kompozytor, minister kultury Cabo Verde, wielbiciel tradycyjnych brzmień afrykańskich. Razem z Césarią Évorą sprawili, że Republika Zielonego Przylądka przestała być anonimowym, wyspiarskim krajem gdzieś na Atlantyku. Człowiek kontrastów. Płynie w nim krew zarówno afrykańskich niewolników, jak i portugalskich kolonizatorów. Kiedy stracił rodziców, zaopiekowała się nim armia. Na utrzymanie zarabiał wykorzystując swoje poetyckie zdolności, pisał wojskowym władzom publiczne przemówienia. Równocześnie kształtował własną wrażliwość muzyczną, odkrywając ludowe brzmienia Afryki. Pomimo marzeń o życiu artysty, pragmatycznie zaczął studiować prawo w stolicy kraju, Praie. Obronił się już w Hawanie, na Kubie. Tam, do swoich muzycznych fascynacji dodał muzykę chóralną i kompozycje Beli Bartóka. Po powrocie do kraju został członkiem parlamentu. Jednocześnie poświęcił się działalności promującej powrót do korzeni afrykańskiej muzyki, chcąc przywrócić kulturalną tożsamość swojej ojczyzny. Na jego trzecim solowym albumie występują największe gwiazdy world music m.in. Milton Nascimento, Pablo Milanes, Teresa Salgueiro & Pedro Joía, Ralph Thamar & Mario Canonge, Toumani Diabaté i Cesaria Evora.

ETHNO JAZZ FESTIVAL – TRIBUTE TO CESÁRIA ÉVORA

13.10.12 godz.20.00 Synagoga Pod Białym Bocianem, ul. Włodkowica 7

LURA

bilety: 130 zł – I miejsca, 100 zł – II miejsca, 75 zł – III miejsca, 40 zł – wejściówki (studenci i uczniowie)

 

14.10.12 godz.16.30 Synagoga Pod Białym Bocianem, ul. Włodkowica 7

MÁRIO LÚCIO

bilety: 80 zł – I miejsca, 60 zł – II miejsca, 40 zł – III miejsca, 25 zł – wejściówki (studenci i uczniowie)

Uwaga zniżki!

z biletem na koncert Lury lub Sary Tavares: 40 zł – I miejsca, 30 zł – II miejsca, 20 zł – III miejsca, 10 zł – wejściówki (studenci i uczniowie)

z biletami na oba koncerty: Lury i Sary Tavares –  wstęp wolny!

 

14.10.12 godz.20.00 Synagoga Pod Białym Bocianem, ul. Włodkowica 7

SARA TAVARES

bilety: 130 zł – I miejsca, 100 zł – II miejsca, 75 zł – III miejsca, 40 zł – wejściówki (studenci i uczniowie)

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.