Źle nawodniona skóra staje się wiotka, mniej sprężysta i szybciej się starzeje. Dwa litry ulubionej wody dziennie – to program minimum. Recepta na dobre samopoczucie i piękno skóry to także: witamina A oraz nienasycone kwasy tłuszczowe, a zwłaszcza kwasy omega-3

shutterstock_247468225

Wszystkie warzywa i owoce o wysokiej zawartości wody, takie jak np. arbuzy, melony, ogórki będą niezbędne przy wysokich temperaturach, nawodnią organizm i nawilżą skórę. Podane lekko schłodzone – orzeźwią i dodadzą energii w nawet w najbardziej upalne dni. Można je zabrać zarówno do pracy, jak i na plażę, np. w małej przenośnej lodówce. W czasie upałów warto mieć zawsze pod ręką butelkę ulubionej wody mineralnej. „Ważne jest, by pić często, małymi łykami, przez cały dzień. To dużo lepszy sposób na pragnienie i zapobieganie odwodnieniu niż wypicie litra wody na raz. Dzienne zapotrzebowanie na wodę w trakcie upałów to ok. 2–3 litry wody dziennie, oprócz innych płynów spożywanych np. w postaci zup czy soków” – wyjaśnia Katarzyna Martela, dietetyk kliniczny z Szafirowej Kliniki i terapeuta Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.

 shutterstock_265049639

Regeneracja

Czas wakacyjnego wypoczynku warto w pełni wykorzystać na regenerację i poprawę stanu zdrowia. To idealna chwila na przeprowadzenie zmian w naszym sposobie odżywiania. O tej porze roku mamy przecież dostęp do większej ilości sezonowych produktów żywnościowych. A nawet dziecko wie, że świeże owoce i warzywa – to witaminowe bomby. Oprócz wysokiej zawartości witamin i składników mineralnych większość z nich jest orzeźwiająca i ma wspaniały smak. Nie ma nic lepszego na letnie upały niż szklanka świeżo wyciśnietego soku z pomarańczy lub napój ze zmiksowanej natki pietruszki i lemonki, podany z kostkami lodu.
„Nasza skóra latem jest eksponowana na wiele czynników zewnętrznych, takich jak słońce, wiatr, woda, dlatego należy wybierać taką żywność, która będzie wspierać naszą skórę. Morele, brzoskwinie, papryka czy czereśnie są bogate w witaminę A, wstępującą w postaci beta-karotenu. Ten karotenoid sprzyja regeneracji komórek. Działa ochronnie na naskórek i błony śluzowe oraz przeciwutleniająco, pełniąc rolę ochronną przed wolnymi rodnikami” – tłumaczy Katarzyna Martela.

shutterstock_290786855

Nienasycone kwasy tłuszczowe 

Innymi, polecanymi składnikami naszej diety latem powinny być produkty obfitujące w witaminę E, selen czy nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Zawierają je nasiona słonecznika, orzechy, szpinak, kiełki pszenicy oraz zarodki pszenne. Pokarmy takie usprawniają procesy nawilżenia skóry i opóźniają starzenie. Kwasy omega-3 dostępne w olejach i rybach mają silne działanie przeciwzapalne, dzięki czemu mogą zmniejszyć podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki skóry.

 

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.