W piątkowy wieczór, 22 kwietnia 2022 roku do Opery na Zamku w Szczecinie przybyli najwybitniejsi polscy wykonawcy i twórcy muzyki klasycznej, by celebrować święto polskiej muzyki. Fryderyki 2022 w kategoriach muzyki poważnej zostały rozdane!  Zwycięzcy odebrali statuetki w jedenastu kategoriach. 

Fryderyki 22
fot. Piętka Mieszko/AKPA

Trzy statuetki Fryderyków powędrowały na Śląsk. W kategorii muzyka chóralna wyróżniono album Words of Mystery. Music for Choir And Cello w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak, z udziałem wiolonczelisty Marcina Zdunika. Doceniona została także płyta Kwartetu Śląskiego z kwartetami smyczkowymi Mieczysława Wajnberga – String Quartets Nos. 1, 16 & 17, nagrodzona w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy. W kategorii Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa statuetkę odebrał kompozytor i profesor Katowickiej Akademii Muzycznej Aleksander Nowak za operę z librettem Szczepana Twardocha Syrena. Melodrama aeterna, w wykonaniu wokalistów oraz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia.

 

Powody do świętowania miała tego wieczoru wybitna sopranistka, wielokrotna laureatka Fryderyków – Anna Mikołajczyk-Niewiedział. Do jej rąk najpierw trafił Fryderyk w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna – Duety za płytę Ignacy Jan Paderewski: Pieśni, którą wokalistka nagrała w duecie z pianistą Marcinem Tadeuszem Łukaszewskim, a następnie Album Roku Muzyka Symfoniczna, w której nagrodzona została kolejna płyta z udziałem solistki: Paweł Łukaszewski: III i VI Symfonia, w wykonaniu Orkiestry i Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka BłaszczykaW kategorii Album Roku Muzyka Dawna Fryderykiem uhonorowano nagranie klawesynistki Lilianny Stawarz Jan Sebastian Bach: Suity francuskie, a w kategorii Album Roku Recital Solowy triumfował Karol Marianowski i jego album BWV – Bach – Cello Suites 1-6.

Mistrzowski zapis czasu w muzyce na płycie Pawła Mykietyna – II koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, Hommage à Oskar Dawicki, z udziałem Marcina Zdunika i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Bassema Akiki i Benjamina Shwartza – nagrodzono Fryderykiem w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna. Za najlepszą płytę w kategorii muzyki koncertującej Akademia Fonograficzna uznała album Perfectionist w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka.

Finał wieczoru należał do pianistów. Za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej statuetkę otrzymał Bruce Liu za album Chopin, a za najlepszy album polski za granicą uznano płytę z koncertami fortepianowymi Ludwiga van Beethovena w wykonaniu Krystiana Zimermana i London Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle.

Żaneta Rydzewska, Mikołaj Majkusiak, fot. Piętka Mieszko/AKPA

Młode pokolenie muzyków miało tego wieczoru powód do dumy za sprawą Żanety Rydzewskiej, wyróżnionej Nagrodą Stowarzyszenia Autorów ZAiKS dla najlepszej kompozytorki młodego pokolenia. Jej kontakt z muzyką rozpoczął się w kościele ewangelickim w rodzinnym Ełku, a w takim otoczeniu, jak mówi młoda laureatka: fenomen dźwięku jest najistotniejszy. Nie trzeba większej idei.

Wyjątkowym momentem podczas Gali Muzyki Poważnej Fryderyk Festiwal 2022 w Operze na Zamku było uhonorowanie Złotym Fryderykiem – nagrodą za całokształt osiągnięć artystycznych – dwóch wybitnych muzyków: Janusza Olejniczaka – światowej sławy pianisty i jednego z najwybitniejszych współczesnych chopinistów – oraz Stanisława Gałońskiego – uznanego dyrygenta, popularyzatora muzyki dawnej, wieloletniego dyrektora zespołu Capella Cracoviensis.

Fryderyki 22
Baltic Neopolis Orchestra fot. Piętka Mieszko/AKPA

Dźwiękiem w czystej postaci cieszyli się tego wieczoru nie tylko zgromadzeni w Operze na Zamku nominowani do nagród muzycy i ich goście, ale także szczecińska publiczność, witana gorąco zarówno przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza, jak i Zastępcę Prezydenta Miasta Szczecin Krzysztofa Soskę. A wszystko to przy dźwiękach Koncertu g-moll na smyczki RV 157 Antonia Vivaldiego w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej, a potem arii z kantaty Cessate, omai cessate RV 684, zaśpiewanej przez kontratenora Tima Meada. Melomani mogli usłyszeć także Finale: Con passione z IV Sonaty na skrzypce i fortepian Grażyny Bacewicz w wykonaniu Roksany Kwaśnikowskiej (skrzypce) i Łukasza Chrzęszczyka (fortepian), a także brawurowo zagrany Oktet d-moll op. 6, cz. III i IV Józefa W. Krogulskiego w wykonaniu znakomitych solistów-kameralistów: Jakuba Kuszlika (fortepian), Seweryna Zapłatyńskiego (flet), Adriana Jandy (klarnet), Marii Machowskiej (I skrzypce), Kamila Staniczka (II skrzypce), Mateusza Dońca (altówka), Magdaleny Bojanowicz (wiolonczela) i Tomasza Januchty (kontrabas).

Na szczecińskiej scenie pojawili się także: Atom String Quartet, Baltic Neopolis Orchestra – wykonująca utwór oddający cześć naszym sąsiadom i przyjaciołom z Ukrainy: Tribute to Ukraine, pianista Adam Kośmieja grający Entrée z Sonatiny Gulda, a w finale drugiej części ceremonii – wybitny bas Adam Palka, który w towarzystwie Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie wykonał Son lo spirito che nega, czyli tak zwaną arię z gwizdem, z Mefistofelesa Arriga Boita.

Relację z uroczystej gali wręczenia Fryderyków 2022 w kategoriach muzyki poważnej będzie można obejrzeć w telewizji TVP Kultura w czwartek 28 kwietnia o godz. 22:40.

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.