Jak dbać o stopy

Zajmijmy się stopami, by były piękne i gotowe na lato. Zróbmy to nie tylko dla urody, ale też dla zdrowia całego organizmu, który na nich stoi.

Tekst: Joanna Zaguła

Studium stopy, akwaforta z XVIII wieku, źródło: Polona

No dobra, jeszcze nie zaczął się sezon na sandały. Ale kiedy rezygnujemy z ciężkich zimowych butów, które nie mają na nasze stopy najlepszego wypływu, dobrze jest się zająć tą częścią ciała, żeby lato przywitać już przez problemów.

Złuszczanie i nawilżanie

Najpierw zróbmy swoim stopom kąpiel. W letniej wodzie z dodatkiem soli. Najlepiej kosmetycznej, a już w ogóle idealna byłaby taka z Morza martwego, która dodatkowo odżywi skórę, bo zawiera mnóstwo zdrowych minerałów. Po kilkunastu minutach należy wyjąć stopy z wody, osuszyć i zrobić im peeling, a potem zetrzeć pumeksem twardy naskórek.

Paznokcie

Póki skóra na stopach jest jeszcze miękka po kąpieli, weźmy patyczek do skórek i odsuńmy (nie obcinajmy!) skórki na paznokciach. Nie obcinamy też paznokci cążkami czy nożyczkami. Zdrowszy jest pilniczek, bo nie powoduje ich wrastania na boki. Potem wsmarujmy w stopy krem, a na paznokcie nałóżmy olejek z witamina A+E.

Masaż

Teraz możemy sobie pozwolić na chwilę relaksu. Jeśli nie lubicie, gdy ktoś dotyka waszych stóp albo wolicie wykonać masaż w domu, spokojnie – można go zrobić samemu. Najpierw wykręcamy rękami stopę na boki, delikatnie ciągniemy za palce i szczypiemy skórę. Potem masujemy podeszwę, boki i podbicie. Na koniec delikatnie głaszczemy stopę i przechodzimy do drugiej. Masaż obu powinien trwać około 20 minut.

Stopa, rysunek z XIX wieku, źródło: Polona

Buty

Są bardzo ważne dla zdrowia stóp. Kupujcie tylko takie z naturalnych materiałów, by stopom nie było za gorąco ani za zimno i by mogły oddychać. Niech mają w miarę miękką podeszwę, by stopa mogła pracować i niech będą w dobrym rozmiarze. Nawet najpiękniejszych butów nie powinniśmy wciskać jak siostry Kopciuszka. Bo zniszczymy sobie stopy.

Dieta

Okazuje się, że to, co jemy także jest ważne dla naszych stóp. Gdy bowiem w naszej krwi jest za dużo glukozy, stopy puchną, a paznokcie są w złym stanie. Nie przesadzamy więc ze słodyczami, jedzmy na śniadanie raczej owsiankę z owocami niż płatki kukurydziane czy grzanki z dżemem, a na kolację raczej warzywa niż białe pieczywo.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.