Jesteśmy zaprogramowani na poszerzanie słownictwa. Przyswajanie sobie nowych wyrazów pobudza ośrodek nagrody w mózgu tak samo jak seks lub dobry posiłek.
Tekst: Sylwia Skorstad
Naukowcy z Hiszpanii oraz Niemiec połączyli siły we wspólnych badaniach nad nauką języków. Odkryli, iż ludzka motywacja do przyswajania nowych wyrazów tkwi w genach. Zostaliśmy biologicznie zaprogramowani do tego, by skutecznie komunikować się z innymi. I choć nie odczuwamy tego podczas wkuwania słówek, nasz mózg podczas nauki reaguje tak, jakbyśmy właśnie dostarczyli mu wyjątkowo przyjemny bodziec.
Pablo Ripollés, jeden z autorów artykułu naukowego prezentującego wyniki badań, podkreśla, że spojrzenie na rozwój języka z perspektywy ewolucyjnej było bardzo pouczającym doświadczeniem. Jego zdaniem, jesteśmy tak samo entuzjastyczni wobec poznawania tajników własnego języka, jak i uczenia się języków obcych. Kiedy udaje nam się zrozumieć znaczenie nowego słowa, nasz mózg jest tak samo pobudzony, jak w momencie wygrania premii w wirtualnym kasynie albo podczas wyobrażenia seksu. Zdaniem naukowców to ewolucyjny mechanizm, dzięki któremu zyskaliśmy nieskończenie wiele. Możliwość komunikacji pozwala nam zarówno na przekazywanie wiedzy, jak i tworzenie skomplikowanych, trwałych więzi z innymi.
Dlaczego zatem na kursy językowe nie chodzimy tak samo ochoczo, jak na dobre obiady, a słownika synonimów nie studiujemy z tak dużym zainteresowaniem jak na przykład „Kamasutry”? Naukowcy podejrzewają, że chodzi o motywację i zbyt duże wymagania. Gdybyśmy podczas nauki poprzestali na przyswojeniu dwóch-trzech słów dziennie, prawdopodobnie moglibyśmy odczuwać czystą przyjemność z tego powodu. My jednak chcemy więcej. Pragniemy nauczyć się komunikować w danym języku, przyswoić zasady gramatyczne, poznać idiomy i wymowę. Oczekujemy efektów od razu, zamiast cieszyć się kontaktem z językiem i niespiesznie go studiować.
Część lingwistów podejrzewa, że nie ma czegoś takiego, jak „talent do nauki języków”, a kluczem do sukcesu jest czas poświęcony na naukę oraz determinacja do wykonywania żmudnych zadań. Mimo iż nauka jest przyjemna dla mózgu, nuży nas konieczność ciągłego powtarzania, bez którego nie da się przyswoić nowych słów.
Z badań hiszpańsko-niemieckiej grupy naukowej wynika jeszcze jedno. Od nauki języków można się uzależnić! So… be careful og lykke til!