Oto Peugeot 308. Samochód dla kobiet na miarę XXI wieku. Elegancki, nowoczesny, nieduży i szybki.

Obiektywnie trzeba przyznać, że Peugeot 308 to bez wątpienia jeden z najładniejszych samochodów w klasie średniej. Jednak styliści pracujący przy jego projekcie zarzekają się, że tym razem mocno postawili nie tylko na wygląd, lecz przede wszystkim na komfort jazdy i bezpieczeństwo.Na parkinguWnętrze samochodu od razu daje do zrozumienia, że jest nie tylko przestronne, lecz także przyjazne. Centrum dowodzenia, czyli deska rozdzielcza jest ładnie wykończona i bardzo precyzyjnie przemyślana. Po pierwsze – elegancka i wygodnie pochylona. Po drugie – ma czytelne zegary i wyświetlacz komputera pokładowego. Po trzecie – wszystkie umieszczone na niej wskaźniki i przyciski można obsłużyć zdając się jedynie na własną intuicję.

Niewielki Francuz to też jeden z tych samochodów, w których w każdej sytuacji udaje się utrzymać idealny porządek. Pomagają w tym liczne sprytne kieszenie i podręczne półki. Otwieram schowek umieszczony naprzeciwko pasażera i okazuje się, że bez problemu ukryje przeciętnej wielkości torebkę (w niektórych wersjach jest on nawet klimatyzowany). Podoba mi się też  wieszak na torby z zakupami.  Pozytywnie zaskoczyły mnie również wygodnie obszerne przednie fotele, które można w dużej skali podnosić, opuszczać, wsuwać i wysuwać. Niestety, pasażerowie podróżujący na tylnej kanapie będą mieli mniej miejsca niż w  konkurencyjnej Toyocie Auris czy Golfie.

Podchodzę do bagażnika. Wiem, że jego pojemność to 348 litrów i nie szokuje nikogo swoimi rozmiarami, ale za to dzięki ogromnej tylnej klapie bardzo wygodnie można go zapełniać. Dodatkowo pomyślano o praktycznych haczykach na torby z zakupami. Jest też siatka utrzymująca w miejscu drobne przedmioty oraz schowki w bocznych ściankach bagażnika. Mamy tu także półki z zamykanym schowkiem.

W drodze

Jazda tym samochodem daje wiele radości. Wrażenia te potęgują się jeszcze bardziej, gdy ma się nad głową panoramiczny szklany dach.

Kupując Peugeota 308 można wybrać jeden spośród 10 silników. Jednostki benzynowe mają pojemności 1,4 – 1,6 l, zaś diesle od 1,6 do 2,0 l. Miłośniczkom dynamicznej jazdy radzę wybrać testowaną przeze mnie wersję wyposażoną w silnik 1,6 HDI o pojemności 1560 cm3 i mocy 110 KM. Dzięki temu mamy znakomite wrażenia z jazdy. Jest bardzo „żwawy” i błyskawicznie reaguje na dotyk pedału gazu. Do setki rozpędza się w 11,2 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 190 km/h. Nawet przy odważnym stylu jazdy zużywa nie więcej niż 7 litrów na 100 km. W trasie, gdy jedziemy z szybkością w granicach 90 – 100 km/godz., potrzebuje około 4 litrów na 100 km. Jego silnik współpracuje z ręczną skrzynią 6-biegową.

Niespodzianką, która może pozytywnie zaskoczyć, jest zachowanie Peugeota 308 na drodze. Zawieszenie oczywiście jest kwestią gustu. Lubi się albo twarde, albo miękkie. Ale 308 nie tylko niezauważalnie mija nawet dużą wyrwę w jezdni, lecz także daje kierowcy poczucie pewności, bo wyjątkowo płynnie wchodzi w zakręty.

Bezpieczeństwa pasażerów mają strzec poduszki powietrzne, których może być maksymalnie dziewięć, korektor siły hamowania, wspomaganie hamowania awaryjnego, automatyczna dynamiczna kontrola stabilności samochodu w czasie poślizgu, system antypoślizgowy kół przy ruszaniu i alert niezamierzonego przekroczenia linii na jezdni. Peugeot 308 w najtańszej wersji  z silnikiem benzynowym 1,4 kosztuje 52 000 zł

Dane techniczne producenta testowanej wersji – Peugeot 308 2.0 HDI Premium+
Silnik wysokoprężny, turbo, R4, 16 zaw.
Pojemność 1997 cm³
Moc maksymalna 136 KM
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Bagażnik /po złożeniu siedzeń 348/1201 l
Zbiornik paliwa 60 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4276/1825/1498 mm
Spalanie: miasto/trasa/średnie 7,2/4,5/5,5 (test: 8,1/6,3/7,1)
Prędkość maksymalna 206 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Cena wersji podstawowej peugeot 308 2.0 HDi Premium+ to  86 400 zł

Galeria:

[galleryview id=9]

Tekst: Magda Marzena Maciejczyk

17 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.