Szkocja to jednocześnie kraj gór i morza, a każdy prawdziwy Szkot ma w sobie rybaka i górala. Szanuje przyrodę tak samo jak ciężką pracę i w pewnych sprawach jest uparty jak osioł. Jedną z takich spraw jest przekonanie, iż Szkocja to najpiękniejszy zakątek na Ziemi. I trudno się z tym nie zgodzić! Wystarczy popatrzeć na szkockie pejzaże w najnowszej kampanii Solar. 

Tekst: Iza Kołodziej 

Solar_FW2015__7_

W Szkocji zawsze warto mieć szeroko otwarte oczy i… dobry aparat fotograficzny. Choć szkockie Aberdeen leży na tej samej szerokości geograficznej co Anchorage na Alasce czy norweskie Oslo, klimat tam jest o wiele łagodniejszy. Dzieje się tak za sprawą dobroczynnego Prądu Zatokowego. Dzięki niemu szkockie góry przez wiele miesięcy mienią się wszystkimi odcieniami zieleni, a linia brzegowa z charakterystycznymi klifami oferuje przez cały rok okazje do zrobienia takich fotografii, które trafiają się raz w życiu.

Solar_FW2015__17_Szkocki humor

Szkoci słyną z sarkastycznego poczucia humoru, bo za sąsiadów mają Anglików. W nieustającym pojedynku na złośliwości, który toczy się między wszystkimi sąsiadami na globie, szkocko-angielski jest jednym z najbardziej zażartych, bowiem obaj oponenci należą do pierwszej ligi mistrzów ironii. Będąc w Szkocji, warto mieć otwarte nie tylko oczy, ale i uszy. Można się dzięki temu nauczyć, jak pielęgnować szorstką, sąsiedzką przyjaźń.

„Ze szkockiej kuchni najbardziej lubię whisky” – mawiają Anglicy odwiedzając szkockie puby. (Większość obcokrajowców przyznaje im rację zarówno w kwestii oceny narodowego szkockiego alkoholu, jak i w miejscowej kuchni narodowej.)

Szkoci nie pozostają Anglikom dłużni. Wyszydzają ich wielkopańskie maniery, imperialistyczne zapędy i punktują wszystkie polityczne wpadki. Każda okazja jest dobra, by dać prztyczka w nos sąsiadom z południa.

„My tu w Szkocji mamy mieszane uczucia w związku z perspektywą globalnego ocieplenia. Wiecie, będziemy mogli sobie siedzieć na szczytach gór i obserwować, jak woda zalewa Anglików” – powiedział jeden z najpopularniejszych szkockich komików Frankie Boyle w swoim programie.

Szkocka whisky

Wszystkie szkockie doliny ma swoją tradycję robienia whisky. Destylarnie są takimi sami znakami rozpoznawczymi poszczególnych regionów, jak klanowe tartany wykorzystywane do produkcji kiltów. Nawet jeśli nie jesteśmy koneserami mocnych alkoholi, w Szkocji warto spróbować kilku gatunków, koniecznie ze znawcą, który pomoże nam odkryć subtelność smaków.

Każdy z gatunków whisky to opowieść. O naturze, bo to ona decyduje o smaku poszczególnych składników. O ludziach, bowiem to oni od pokoleń budują szkockie marki alkoholi znane na całym świecie. O pasji, dzięki której na torfowiskach i kamieniach powstał biznes będący dziś jedną z ważnych gałęzi szkockiej gospodarki. O skarbach, bo są butelki, za które trzeba zapłacić tysiące dolarów, jak na przykład 1926 Macallan Fine And Rare z nutą lukrecji, której butelkę w 2005 roku sprzedano za niemal 250 tysięcy złotych.

Zagrajmy w golfa

Mawia się, że Szkoci wynaleźli golfa, bo potrzebowali kolejnego pretekstu, aby wyjść na zewnątrz i pozachwycać się swoją naturą. W tym raju dla golfiarzy znajduje się najwięcej pól golfowych na świecie w przeliczeniu na liczbę obywateli. Grać może się nauczyć każdy. A spróbować warto, by poczuć kontakt z własnym ciałem.

Solar_FW2015__19_

Polska moda w Szkocji 

Szkocja przede wszystkim jest jednak niezwykle „fotogeniczna”. Wystarczy raz tam pojechać, by przekonać się, że nie ma sobie równych w tej kategorii. Nic więc dziwnego, że polska marka Solar wybrała górzysty krajobraz wyspy Skye jako tło do najnowszej kampanii. Bohaterką zdjęć i twarzą marki została Ola Rudnicka, zdjęcia zrobił Adam Pluciński, a jesienno-zimowe stylizacje przygotowała Zuzanna Kuczyńska.

Zestawienie wizji artystycznych polskich twórców ze stylem marki pozwoliło na stworzenie niepowtarzalnego klimatu zdjęć. Subtelna uroda Oli Rudnickiej doskonale podkreśliła surowy charakter fotografii, pozostawiając na pierwszym planie ubrania i akcesoria z najnowszej kolekcji.

Podczas sesji w Szkocji powstał także film wizerunkowy wyreżyserowany przez Digital Amigos, kolektyw braci Andrzeja Rudzia i Chrisa Rudzia, zwycięzcy tegorocznej edycji Nikon Photo Contest.

No Comments Yet

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.