Badanie przeprowadzone przez TNS dla eBay pokazuje, że Polacy lubią świąteczne zakupy. Podobnie jak w roku ubiegłym przeznaczą niemal połowę świątecznego budżetu tylko na prezenty.
Badanie przeprowadzone na grupie 1059 Polaków w wieku 16-54 pokazało, że średni budżet na Święta zmniejszył się w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale wciąż jest wyższy niż 2 lata temu. W 2011 planowaliśmy przeznaczyć na świąteczne prezenty 437,7 zł, w 2012 kwota wzrosła do 493 zł, aby w tym roku wynieść 486,27 zł. Najdroższe prezenty dostaną, podobnie jak w zeszłym roku, dzieci. Średnio przeznaczymy na ten cel 2013 zł. Na prezenty dla partnerów przeznaczymy podobną kwotę jak w zeszłym roku – 142 zł.
Średnio kupimy 3-5 prezentów (41%) oraz 6-10 (32%). Panie okazują się bardziej hojne, 40% planuje kupić od 6-10 prezentów. Średnia ilość planowanych prezentów od kobiet to 6.1, przy ogólnej średniej 5.6.
53% Polaków, planujących zakupy świąteczne rozpocznie je na początku grudnia, zaledwie 18% zaczyna o tym myśleć w listopadzie, a 16% czeka do ostatniego tygodnia przed świętami. Pomimo zakupów w ostatniej chwili Polacy lubią świąteczne sprawunki. 47% uważa, że świąteczne zakupy są ekscytujące lub bardzo ekscytujące. Może pozytywne postrzeganie tej czynności wynika z tego, że 62% podczas zakupów dla bliskich, kupuje również coś dla siebie.
Świąteczne prezenty
Większość chciałaby znaleźć pod świątecznym drzewkiem: podróże (16%), gadżety (15%) oraz biżuterię (10%) i książki (10%). Co ciekawe kobiety preferują prezenty związane z przyjemnością (52%), natomiast mężczyźni wolą praktyczne podarki (45%).
Respondenci uważają, że najlepsze prezenty otrzymują od partnerów (43%) oraz rodziców (18%). 47% nie potrafi wskazać osoby, która ma w zwyczaju dawać niechciane prezenty. Polacy wierzą, że w ubiegłym roku otrzymali niechciane prezenty warte 149,72 zł. Rekord w tym zakresie należy do Belgów, którzy otrzymują niechciane prezenty o średniej wartości 53 Euro.
Badanie wskazuje, że w tym roku planujemy zrobić tyle samo (45%) lub więcej (19%) zakupów świątecznych przez Internet niż w roku ubiegłym. Większość wykorzysta w tym celu laptopa lub komputer stacjonarny, ale w porównaniu z rokiem 2012 więcej ludzi skorzysta z urządzeń mobilnych. Co ciekawe Polacy należą do czołówki respondentów, którzy użyją w tym celu urządzeń mobilnych.