Robienie zakupów, płacenie rachunków, rezerwacje wizyt u lekarza, fryzjera czy kosmetyczki, uzyskiwanie porad prawnych a nawet załatwianie spraw urzędowych. Coraz więcej czynności, które do niedawna wymagały osobistej wizyty w punkcie obsługi, wykonujemy online.
Jak pokazują badania przeprowadzone przez eSky, coraz więcej z nas wykorzystuje internetowe narzędzia do samodzielnego planowania podróży. Na co zwrócić uwagę, decydując się na zakup biletów lotniczych, hoteli czy ubezpieczeń podróżnych u internetowego pośrednika? Dzięki mini-poradnikowi stworzonemu przez eSky możemy uniknąć przykrych niespodzianek i bez obaw odliczać dni do upragnionego wyjazdu.
Od kilku lat widać wyraźny trend w planowaniu podróży wakacyjnych przez Polaków: coraz więcej z nas organizuje wyjazdy samodzielnie, rezygnując z usług biur podróży. Liczba rezerwacji tylko samych lotów, dokonanych za pośrednictwem platformy eSky, wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 28% w porównaniu z analogicznym okresem w latach 2015-2016.
Na co zwrócić uwagę planując wyjazd?
Przed zakupem
- Sprawdź, czy dane kontaktowe są aktualne. Niby to oczywiste, ale zanim zdecydujesz się na planowanie podróży z konkretnym pośrednikiem, sprawdź, czy strona, z której masz zamiar skorzystać działa bez problemu, a podane na niej dane kontaktowe (numer telefonu, adres e-mail) są aktualne. Infolinia pracuje tylko w dni powszednie, od 10 do 16? To powinno cię zaniepokoić. Co bowiem, jeśli problem z twoją rezerwacją wystąpi w weekend? Numer infolinii nie jest polski? Kontakt telefoniczny może wiązać się z dodatkowymi kosztami za połączenia międzynarodowe. Firma w ogóle nie dysponuje Contact Center? Nie korzystaj z usług, o które nie jesteś w stanie dopytać konsultanta.
- Zweryfikuj doświadczenie potencjalnego pośrednika. Od kiedy istnieje firma? Czy posiada zagraniczne placówki? Jakie ma doświadczenie w branży turystycznej? Czy regularnie poszerza oferowane usługi?
- Poszukaj firmy w mediach społecznościowych. Jeżeli ostatnie wpisy pochodzą sprzed paru tygodni, a nawet miesięcy, firma nie prowadzi dialogu z użytkownikami lub ma przewagę niepochlebnych opinii, zachowaj czujność.
- Upewnij się, że firma prowadząca serwis, na którym planujesz dokonać rezerwacji, ma aktualną akredytację IATA (lub konsolidator, z którego usług korzysta ją ma). Za tym tajemniczym skrótem kryje się Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych. To organizacja zrzeszająca przewoźników lotniczych z całego świata, która nadzoruje i koordynuje ich działania, a także ustanawia normy obowiązujące w systemie lotnictwa cywilnego. Licencjonowani agenci IATA starają się zapewniać swoim klientom usługi na wysokim, międzynarodowym poziomie, co czyni ich godnymi zaufania partnerami w podróży.
W trakcie zakupów
- Porównaj ceny na innych stronach. Kto z nas nie lubi okazji?! Co jednak, jeśli oferowana usługa – przelot, hotel czy ubezpieczenie – jest podejrzanie tania? Zbytnie odstępstwo od cenowej normy może zwiastować kłopoty – warto sprawdzić, czy atrakcyjnej cenie nie towarzyszą ukryte koszty dodatkowe, do których pokrycia będziemy zobligowani w kolejnych krokach rezerwacji.
- 2. Pamiętaj o bezpieczeństwie płatności. Czy strona posiada certyfikaty bezpieczeństwa a sam proces płatności realizowany jest za pośrednictwem zaszyfrowanego, bezpiecznego protokołu https? Pamiętaj, że podawane przez ciebie w sieci dane mogą zostać wykorzystane przeciwko tobie.
- Płać kartą. Płatność za usługę dokonana kartą jest bezpieczniejsza – to dzięki opcji chargeback. Jeśli zauważysz, że opłacona usługa była niezgodna z umową czy opisem lub na wyciągu z karty pojawiły się transakcje, których nie rozpoznajesz – możesz zażądać zwrotu środków.
Po zakupie
- Sprawdź, czy otrzymałeś bilet w ciągu 24 godzin od wpłaty. Jeśli nie, sprawdź ponownie stronę, na której została dokonana transakcja i jak najszybciej skontaktuj się z firmą, zgłaszając problem.
- Zweryfikuj, czy numer Twojej rezerwacji widnieje na stronie przewoźnika lub sieci hotelowej. To pozwoli upewnić się, że przekazane środki trafiły dokładnie tam, gdzie powinny.
„Warto pamiętać, że bezpieczna podróż zaczyna się już na etapie jej planowania” – przypomina Tomasz Kaczmarek, Marketing Manager eSky. „Oprócz sprawdzenia potencjalnego partnera w planowaniu podróży – co nie wymaga wielkiego wysiłku, a może wręcz uratować nasz wyjazd – warto pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia podróżnego. Mamy wtedy pewność, że pomoc zostanie nam udzielona nie tylko w razie problemów zdrowotnych, ale także podczas kłopotów z bagażem czy konieczności zabezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Ubezpieczenie podróży można zakupić w pakiecie z lotem. Taką możliwość, w atrakcyjnej ofercie pakietowej, podobnie jak lot+ hotel, oferuje między innymi portal eSky.pl.”