Dieta dla zestresowanego

Składniki niezbędne w diecie dla zestresowanych to:


  • Witamina B1 – wycisza. Jest w drożdżach, kaszach i mleku.
  • Witamina B2 – dodaje energii. Znajdziesz w brokułach i kapuście.
  • Witamina B6 – łagodzi stany lękowe. Dużo jej zawiera mięso wołowe, również ryby.
  • Magnez – Kwadrans emocjonalnego pobudzenia kradnie połowę zjadanej dziennie dawki tego pierwiastka. Bez niego niewielkie podenerwowanie łatwo zamienia się w niszczący strach, złość lub obezwładniającą apatię. Dużo magnezu jest w kakao, orzechach i fasoli.

Po kilku tygodniach życia w stresie organizm przeciętnego człowieka osiąga poziom wyczerpania.

Zmęczeniu zaczyna towarzyszyć bezsenność, pojawiają się kolejne infekcje, np. katar, zapalenie gardła, bóle żołądka. System nerwowy jest tak przeciążony, że złość lub depresja przychodzą z byle powodu. Ratunkiem może okazać się dobrze dobrana dieta bogata w antyoksydanty, żelazo i witaminy z grupy B.

Opinia dietetyka – Marii Jagiełło

Zalety:

  • ważne zalecenia żywieniowe dla osób żyjących w stresie;
  • dieta jest ważnym czynnikiem poprawiającym funkcjonowanie układu nerwowego;
  • niestety nie można zapominać, że dieta nie zdziała cudów, jeżeli sami nie nauczymy się eliminować sytuacje stresogenne;
  • ciągłe życie w stresie może prowadzić do wielu chorób cywilizacyjnych;
  • uważam, że kofeina nie jest tak straszna, jak niektórzy ją przedstawiają. Są dowody na to, że ma właściwości prozdrowotne. Proszę pamiętać, że w diecie śródziemnomorskiej espresso zajmuje ważne miejsce.

Wady: brak.

W diecie powinny się znaleźć:

Węglowodany złożone – podnoszą poziom serotoniny – czyli tzw. hormonu szczęścia, który uspokaja i poprawia nastrój. Są obecne w ziarnach zbóż, ciemnym pieczywie, makaronie, fasoli, kaszach, ryżu i ziemniakach.

Witamina C – wzmacnia układ odpornościowy, chroniąc organizm przed infekcjami. Jest jej dużo w owocach cytrusowych i czarnej porzeczce.

Zioła – szczególnie uspokajające działanie mają: bazylia, melisa, gałka muszkatołowa, tymianek i majeranek. Warto je dodawać do wszystkich potraw mięsnych, pizzy, spaghetti, sałatek warzywnych..
Gorzką czekoladę – Zawiera substancję, która stymuluje wydzielanie przez mózg endorfin – hormonów dobrego samopoczucia. Kupuj czekoladę z dużą zawartością kakao – im ciemniejsza, tym lepsza.

Unikaj

  • Alkohol – Wprowadza cię w dobry nastrój, ale na krótko. Pity w nadmiarze może doprowadzić do depresji, bo niszczy system nerwowy.
  • Kofeina – Zwiększa niepokój i pogarsza koncentrację. Staraj się nie przekraczać limitu 2 filiżanek kawy czy czarnej herbaty dziennie.
  • Tłusty nabiał. Zwiększa ryzyko chorób serca, bo stres sprawia, że tłuszcze dłużej pozostają we krwi, co grozi nawet zawałem.
20 komentarzy

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany