Zalety i wady diety owocowej

Wspaniałe właściwości owoców sprawiły, że stały się one głównym bohaterem diety owocowej. Wraz z pochlebnymi komentarzami na temat jej skuteczności, pojawiły się jednak ostrzeżenia ze strony dietetyków, którzy tonują emocje i przestrzegają przed jej długotrwałym stosowaniem. Dlaczego?


Spośród wszystkich rodzajów żywności, to owoce zakorzeniły się w naszej świadomości, jako te jednocześnie najsmaczniejsze i zdrowe najlepsze dla naszego organizmu. Przepełnione witaminami i mikroelementami, świeże, soczyste,
pełne smaku, poprawiają zarówno samopoczucie, jak i wygląd. Szybko wykorzystano
te zalety do stworzenia diety owocowej, czyli diety polegającej na spożywaniu wyłącznie owoców – przy czym natychmiast powstało kilka jej wariantów.
Niektóre pozwalają sięgać tylko po owoce świeże, inne dopuszczają także gotowane, duszone i soki owocowe, jeszcze inne skupiają się na jednej kategorii owoców
i opierają się np. wyłącznie na cytrusach.

Na co trzeba uważać?

Owoce są bogate w witaminy, sole mineralne i antyutleniacze. Dzięki temu poprawiają funkcjonowanie układu pokarmowego, pobudzają odnowę wszystkich komórek organizmu, poprawiają wygląd skóry, włosów i paznokci, a także dodają energii i humoru. Czy pozwalają stracić kilka zbędnych kilogramów? Oczywiście! Będąc na diecie owocowej i przestrzegając jej rygorystycznie, prawdopodobnie zauważymy także różnicę na wadze – jak na każdej diecie, podczas której spożywać będziemy mniej kalorii niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie. Dietetycy zwracają jednak uwagę, że jest to spadek pozorny, związany z utratą wody
z organizmu i prowadzący do efektu jo-jo. Owoce nie zawierają także białka,
zatem organizm, zamiast spalać tkankę tłuszczową, spala zapasy białka, zmagazynowanego w mięśniach. Białko odpowiada również za uczucie sytości, dlatego dieta owocowa prowadzić może do rezultatów zgoła odmiennych niż zakładane – uczucie głodu sprzyja sięganiu po kolejny owocowy posiłek, a tym samym po kolejne kalorie.

 „Nie ulega wątpliwości,
że dieta owocowa dostarcza organizmowi sporej ilości witamin i mikroelementów” – wyjaśnia Katarzyna Barwińska z Rabenhorst
– producenta naturalnych soków ekologicznych, wyciskanych prosto
z owoców. „Zarówno owoce, jak i odpowiednio przygotowane soki owocowe stanowią bogate źródło tych cennych składników
i dlatego powinny znajdować się w każdej zdrowo zbilansowanej diecie. Należy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że same owoce nie pokryją zapotrzebowania organizmu na wszystkie niezbędne mu składniki, dlatego w dłuższej perspektywie dieta taka jest dla organizmu niewskazana. Optymalnym rozwiązaniem jest wprowadzenie owoców i dobrych jakościowo, bogatych w wartości odżywcze soków do codziennego menu, jako element zbilansowanego odżywiania” – dodaje ekspert.

Dobry błonnik, zły cukier

Zaletą owoców, poza bogactwem witamin i wartości odżywczych, są także
ich właściwości oczyszczające. Owoce zawierają bowiem frakcje błonnika – pektyny,
które pomagają oczyszczać jelita z resztek pokarmowych, jednocześnie obniżając poziom cholesterolu we krwi. Szczególnie warto sięgać po cytrusy, które mają właściwości wiązania toksycznych metali, a potem usuwania ich z organizmu. Niestety, na niekorzyść diety owocowej przemawia cukier, którego owoce zawierają całkiem sporo. Zjadając duże ilości owoców, nie jesteśmy w stanie kontrolować jego poziomu, co w dłuższej perspektywie może spowodować szkody. Zdradzieckie w tej kwestii są także soki, które tak jak owoce zawierają sporo cukru, nie wspominając już nawet o nektarach, które mogą być dosładzane i napojach owocowych, w których składzie dzieje się niemalże co chce.

„Obowiązujące wymogi zabraniają producentom dosładzania soków owocowych. W prawdziwym soku nie powinniśmy znaleźć więc żadnego dodatkowego cukru czy słodzików. Nie zmienia to jednak faktu, że soki owocowe zawierają sporą ilość naturalnie występujących cukrów, dlatego na diecie redukcyjnej warto zachować pewien umiar. Sięgając po gotowy sok,
nie powinniśmy się koncentrować jedynie na zawartości cukru, bo nie tylko cukier stanowi o jakości soku. Na jakość soku może mieć wpływ wiele rzeczy np. sposób wytwarzania, pochodzenie owoców oraz ich jakość” – dodaje Katarzyna Barwińska.

Wydaje się zatem, że tak jak w przypadku każdej diety, kluczem do sukcesu jest zdrowy rozsądek. Długotrwała dieta oparta wyłącznie na owocach przyniesie więcej szkody niż pożytku, ale sensowne wprowadzenie do codziennego menu owoców
i dobrej jakości soków owocowych bez wątpienia pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i funkcjonowanie. Warto przy tym sięgać po owoce sezonowe
i zróżnicowane, a w okresach, w których dostęp do owoców jest utrudniony lub też
w celu zapewnienia większej różnorodności – do śniadania wypijać szklankę dobrego soku.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany