Dieta na wiosenne przesilenie

Zmiana pór roku to nie najlepszy czas dla organizmu. Wahania ciśnienia i stany przejściowe wpływają na nasz organizm, który potrzebuje zwykle ok. 3 tygodni,
by przyzwyczaić się do nowych warunków atmosferycznych. Jak temu zaradzić?

Złe samopoczucie u progu wiosny to także efekt tego jak na niedobór światła
w tym okresie reaguje nasz mózg, a konkretnie szyszynka, która wydziela melatoninę powodującą senność. Zimą wydzielanie tego hormonu jest większe, czujemy się więc bardziej ospali. W tym trudnym czasie obniżeniu ulega także wydzielanie tryptofanu – aminokwasu odpowiadającego za nasz nastrój.


Superfoods
Zimowa dieta jest zwykle znacznie uboższa niż letnia – niektóre produkty trudno znaleźć na sklepowych półkach, nie mamy też motywacji, by wymyślać skomplikowane menu. To oznacza dla organizmu znaczne niedobory witamin i soli mineralnych. W takiej sytuacji warto w jadłospisie uwzględnić superfoods,
czyli produkty o wysokiej wartości odżywczej, bogate w aminokwasy, witaminy, białka. Wcale nie musimy w tym celu sięgać po, nie zawsze dostępne i nieco droższe, jagody goji, nasiona chia czy spirulinę, uznawane za najpopularniejsze superfoods. Niezwykłe wartości odżywcze znajdziemy też w polskich produktach jak siemię lniane, kasza jaglana czy natka pietruszki.

Siemianka


Jeśli dobrze przemyślimy dzienne menu, w zasadzie w każdy posiłek jesteśmy
w stanie wkomponować superżywność. Na dobry początek dnia – siemię lniane.
W niewielkich nasionach lnu zamknięte jest całe bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym kwasów ALA obniżających cholesterol, lignanów usprawniających pracę jelit, mających działanie przeciwnowotworowe, wspomagających pracę serca. Zmielone ziarna lnu możemy dodawać do jogurtów, koktajli albo zrobić na ich bazie zdrową siemiankę na śniadanie. Przygotujemy ją
w mgnieniu oka z przepisem z kolekcji „Śniadania z niskim indeksem glikemicznym”, dostępnej na Cookidoo®.

Natka pietruszki

Drugim superproduktem, który możemy dołączyć
do naszego menu, jest natka pietruszki. Już jedna łyżka zaspokaja dzienne zapotrzebowanie
na witaminę C,
która wspomaga wchłanianie żelaza.
W zielonych listkach zamknięte jest też sporo beta-karotenu, witaminy B i K, wapnia, magnezu
i kwasu foliowego.
Nie przepadasz za natką pietruszki, którą posypujesz ziemniaki?
Nie musisz jej wcale jeść
w takiej formie. Możesz np. na jej bazie przygotować pyszny napój z zielonej pietruszki.

Królowa kasz

Kolejnym bogatym w wiele dobroczynnych składników produktem jest kasza jaglana, która świetnie sprawdzi się w wielu daniach na obiad czy obiadokolację.
Kasza jaglana to bez wątpienia królowa kasz. Nie dość, że nie zawiera glutenu,
jest bogata w witaminy B, B1, B2, B6, PP, żelazo, magnes, potas, cynk, czy selen.
Ma właściwości antywirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Kasza jaglana to także zbawienie dla urody. Dzięki zawartości krzemionki wpływa na poprawę wyglądu włosów, skóry i paznokci.

Nie ma jeszcze komentarzy.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany