Dieta antysmogowa

W Polsce z powodu chorób związanych z wysoką emisją zanieczyszczeń powietrza umiera rocznie 45 tys. osób. To ponad 15 razy więcej niż wskutek nieszczęśliwych wypadków drogowych. Czy można temu zapobiec?


Przebywając na zewnątrz powinno się używać masek przeciwsmogowych.
Gdy stężenie groźnych pyłów i zanieczyszczeń przekracza normy, najlepiej pozostać
w domu – zrezygnujmy więc ze spaceru. Warto zadbać o jakość powietrza
w pomieszczeniach. Doskonale sprawdzą się tu urządzenia do nawilżania
i oczyszczania powietrza, a także „naturalne zielone filtry”, czyli rośliny doniczkowe. Oczyścić organizm pomoże także zdrowy jadłospis.

Dieta na stres oksydacyjny

„Odpowiednia dieta pozwala redukować stres oksydacyjny, który jest skutkiem wdychania zanieczyszczonego powietrza. Aby to osiągnąć, należy włączyć do diety produkty bogate w tzw. antyoksydanty, które  zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób. Są to związki chemiczne, wykazujące zdolność neutralizowania wolnych rodników, które w nadmiarze mogą przyczyniać się do rozwoju miażdżycy,
chorób układu pokarmowego, oddechowego, nowotworów,
a także do przyspieszonego starzenia się” – radzi Sylwia Górzna, ekspertka Edukacji Żywieniowej PL.

Antyoksydantami są m.in. witamina C, witamina E, egzogenny koenzym Q, karotenoidy i polifenole.
Są produkowane przez sam organizm, mogą być też dostarczane z pożywieniem. Najwięcej znajdziemy ich
w ciemnych warzywach (kapusta, cebula) i owocach (maliny, jeżyny, czarne jagody, borówki amerykańskie, aronia, winogrona).

Warto pamiętać, że w zdrowej codziennej diecie powinno się znaleźć przede wszystkim pięć porcji warzyw. Dobrze jest sięgać po brokuły, selery, czosnek, chrzan, kiełki, rośliny strączkowe i orzechy, które są doskonałym źródłem białka,
witamin i minerałów. Warto włączyć do diety soję (surowe ziarna, miso, sos sojowy, tofu, mleko sojowe), która jest bogata we flawonoidy.

Awokado, szpinak i kurkuma

„Stres oksydacyjny doskonale minimalizują witaminy C i E – silne przeciwutleniacze. Warto jeść awokado, którego 100 g zaspokaja 10% dziennego zapotrzebowania
na witaminę E. Podobnie działa również szpinak i oliwa z oliwek. Witaminę C znajdziemy m.in. w papryce, brukselce, kalarepie, natce pietruszki i cytrusach. Dobrze jest także włączyć do diety kwasy tłuszczowe omega-3 i witaminę D.
Aby tego dokonać, w menu powinny znaleźć się ryby – przynajmniej 3 razy
w tygodniu. Warto spożywać również tłuszcze roślinne, np. olej lniany czy oliwę
z oliwek – tłoczone na zimno” – dodaje Sylwia Górzna.

Korzystnie na zdrowie wpłynie również kurkuma, zawierająca kurkuminę
o właściwościach przeciwzakrzepowych, przeciwutleniających oraz przeciwnowotworowych. Oczyszczanie organizmu wesprze również zwiększenie spożycia produktów bogatych
w błonnik (pełnoziarniste zboża, kasze),
który oczyszcza organizm
z toksyn.

Pijmy wodę

W walce ze smogiem, nie wolno zapominać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Do picia zaleca się niegazowaną wodę mineralną – przynajmniej 1,5 l dziennie.
Watro sięgać po świeżo wyciskane soki oraz zieloną herbatę, za to ograniczyć spożywanie mięsa, zwłaszcza czerwonego, soli oraz produktów przetworzonych. Pozytywnie wpłynie również rezygnacja z cukru i słodyczy, które zakwaszają organizm i przyczyniają się do wielu chorób.


Smog jest bardzo poważnym problemem dla mieszkańców każdej większej aglomeracji. Dobrze zbilansowana dieta pomoże walczyć ze skutkami wdychania zanieczyszczonego powietrza, cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

 

1 komentarz
  1. Wszędzie ten smog…jestem mieszkanką Krakowa i ręce opadają z powodu tego, co się tu wyprawia. Normy przekroczone kilkukrotnie zmuszają niestety do wzięcia sprawy w swoje ręce i oprócz maseczek faktycznie trzeba ratować się dietą. Na co dzień staram się stosować większość wskazówek z artykułu, ale dodatkowo zażywam proszek zasadowy, w moim przypadku od Langsteinera i mam cichą nadzieję, że wszystko to sprawi, że pozbędę się toksyn z organizmu.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany